7 säkra tecken att det är dags för en omdesign av webbplatsen

Benjamin Razi

Det kommer en tid då du står inför frågan om det är dags för en omdesign av webbplatsen.

Men innan du bestämmer dig.

Börja med att besvara frågan:

  • Hjälper min nuvarande webbplats mig att uppnå mina marknadsförings- och säljmål?

Om svaret är nej – då är följdfrågan; varför?

Vanligtvis finns det många orsaker varför en webbplats är ineffektiv och varför det är bra att investera i en ny webbplats.

Men i den här artikeln ska vi hålla oss till sju tydliga tecken för när det är dags för en omdesign.

Responsivt: En optimerad upplevelse oavsett enhet

Vi har alla stött på en webbplats som inte har en optimerad upplevelse för mobiler och det är oftast mycket frustrerande.

Men många företag, även större och välkända varumärken har ännu inte optimerat upplevelsen oavsett enhet.

När man tänker på hur internetanvändandet har skiftat och den förändringen som sker med köpbeteendet, är det överraskande många webbplatser som inte levererar en enhetlig och enastående upplevelse oavsett enhet.

En ny rapport från comScore visar tydligt på att desktop blivit en sekundär enhet för en stor andel av den digitala publiken.

Rapporten, med titeln 2016 US Cross-Platform Future in Focus pratar om amerikanska användare, men det som händer i USA är också oftast sant i Sverige, åtminstone när vi pratar digitalt.

Den fulla rapporten är gratis och kan laddas ner här.

comScore-rapport-digital-media-tid-plattform.png

Ovan data är ett urklipp ur rapporten som visar att mobilt nu representerar 65% av all digital mediatid och vi ser att desktop tappat 12 procentenheter sedan 2013.

En tolkning av data visar på en förändring i användarbeteendet, och för alla som har ett uns av teknikintresse, kan förändringen knappast komma som en överraskning.

Det har varit en pågående trend. Enligt den här rapporten och många andra som har publicerats.

Varför man proaktivt skulle ha gjort något.

En annan anledning till att tänka på mobiler är för att inte få en negativ SEO påverkan.

Den 21:a april 2015 rullade Google ut deras mobile-friendly uppdatering som innebär att du får en sämre sökplacering från mobila sökningar om din webbplats inte är mobilanpassad.

Det finns visserligen över 200 rankingfaktorer som påverkar en placering i sökresultaten, men mobilvänlighet är en av dem.

Och det är viktigt, för att 42% av de som gör research inför ett B2B köp, använder mobilen.

Med fakta framför oss är det tryggt att säga att responsiv design är starkt kopplat till affärsnytta.

Din webbplats levererar inga resultat

Om din webbplats underpresterar är det förmodligen ett tecken på att dina besökare förväntar sig mer eller något annat från din webbplats.

Det är ditt jobb att ta reda på vad som får dem att inte klicka på dina calls-to-action, fylla i dina formulär eller ta upp telefonen för att ringa dig och säga att det de precis läst på din webb är så pass övertygande att de vill träffas.

Den som ställer frågor får svar.

En bra start är att grundligt granska och besvara följande frågor:

  • Konverteringsgrad: Hur många leads fick vi in förra månaden via webben?
  • Meddelande: Är det lätt att förstå vad vi erbjuder och vad vi vill förmedla? (Tänk på hur du vill att andra ska uppfatta ditt företag och läs sedan dina egna texter)
  • Ditt varumärke: Förmedlar vår webbplats en ärlig bild av hur vi är som företag?

Din webbplats är ditt digitala ansikte utåt och grundstommen för din digitala närvaro.

Låt den tala om vad du vill på ett tydligt sätt som ökar dina chanser för att konvertera besökare till leads.

Du ska börja med inbound eller content marketing

Du planerar eller har börjat med ett inbound marketing initiativ och därför behöver din webbplats tillgodose dessa nya ansvarsområden.

Din webbplats kommer att få mer innehåll och med det kommer en del förändringar.

Naturligtvis är det första intrycket av din webbplats det visuella, men dina besökare kommer till din webbplats för att de letar efter information som hjälper dem att lösa en utmaning eller ett problem.

Det ansvaret tacklas av ditt inbound marketing initiativ som är metoden och strategin, medan din webbplats är det viktiga verktyget i verktygslådan som gör det möjligt att uppnå resultaten du förväntar dig.

En annan sak är att många som har bestämt sig för att börja med inbound marketing, även investerar pengar i marketing automation verktyg.

Men varför spendera tid och pengar på inbound marketing och marketing automation verktyg om din webbplats inte är redo att hantera arbetsuppgifterna?

En omdesign av din webbplats ger dig möjligheten att adressera dessa frågor och hur du ska använda den för att kommunicera med dina besökare.

Och kom ihåg, i vår digitala värld där allting förväntas gå snabbare och snabbare, har du inte många sekunder för att engagera dig med nya besökare.

Därför är en viktig del i designprocessen att fokusera på att skriva copy som är enkel att förstå och framför allt riktad mot din målgrupp.

Helt enkelt är det så att om du inte har din webbplats i åtanke, kommer ditt inbound marketing initiativ inte att fungera lika effektivt för det du försöker uppnå.

Hög avvisningsfrekvens

Google’s definition av avvisningsfrekvens är när en besökare landar på en av dina sidor, men inte interagerar med sidan.

Det vill säga att din besökare inte försätter att navigera på din webbplats genom att klicka sig vidare till andra sidor.

När en besökare landar på dina sidor, gör de en snabb bedömning om det du presenterar är vad de letar efter. Det första intrycket görs på mikrosekunder, en mer grundlig granskning görs på ett fåtal sekunder.

Om det som presenteras inte är intressant, används tillbakaknappen och det registreras som avvisningsfrekvens.

För att fortsätta på ämnet klipper jag in en intressant infographic från Kissmetrics, som visuellt förklarar branschstandarden för en bra/dålig avvisningsfrekvens.

kissmetric-infographic-bounce-rate-sm.png

Avvisningsfrekvens ger dig inte svar på alla frågor, men det är en viktig datakälla att utvärdera för att försöka förstå vad du behöver förbättra.

Exempelvis kan du acceptera att ha en hög avvisningsfrekvens på din kontaktsida, för det betyder oftast att dina besökare har hittat dina kontaktuppgifter de letar efter och kan då lämna.

Men om den är hög på din startsida som oftast länkar vidare till många av dina andra sidor, är hypotesen att det du presenterar återigen inte är intressant och relevant nog för din målgrupp.

Generellt sett är en avvisningsfrekvens ett bra mätvärde och något du vill ha koll på.

När du designar din webbplats tänk på att skapa ett bra flow som leder dina besökare vidare genom webbplatsen.

Vilket leder oss till varför en bra navigation är viktig.

En otydlig och förvirrande navigation

Bra design ska göra det enkelt för dina besökare att hitta viktig information de söker efter och navigering är metoden de använder för att göra det på.

Om navigeringen är enkel och självklar, kommer dina besökare att stanna, klicka sig vidare (lägre avvisningsfrekvens) och få en bra upplevelse, vilket i slutändan leder till fler affärer för dig.

Och innan en besökare någonsin kommer att interagera med dina calls-to-action, måste navigeringen hjälpa dem att hitta information de är ute efter på ett intuitivt sätt.

Ett par tips för en bra webbplats navigation inkluderar:

  • Konsekvent navigering på hela webbplatsen
  • Länka loggan till startsidan
  • Keep it simple och följ standarder. Dina besökare ska inte behöva gissa för att hitta vad de söker efter
  • Använd inte understruken text som ett sätt för att betona viktiga saker, använd istället fetstil, färg eller kursivstil
  • Färre klick, desto bättre

En förvirrande navigation är ett skäl för att överväga en omdesign och samtidigt se över hela webbplatsens informationsarkitektur.

Målet med en bra navigering är att strategiskt se över hur du kan leda dina besökare vidare i säljtunneln för att konvertera dem till leads.

Långa laddningstider

Något som försämrar användarupplevelsen och din leadsgenerering är långa laddningstider.

Det är bara att utgå från dig själv.

Blir du inte frustrerad när du måste vänta på att en sida ska laddas? Är det inte frustrerande när du har klickat dig in på en sida att du möts av en ikon som snällt indikerar att det du vill se måste du vänta lite till för?

Och mycket troligt gör du som majoriteten av internetanvändarna - i frustration och brist på tålamod, ställer du in siktet på tillbakaknappen på din webbläsare.

Sanningen är den att laddningstider har en stor betydelse.

Enligt Google artikeln Speed Is Key citeras en Forrester studie där det rapporteras att 40% av shoppare inte väntar mer än tre sekunder innan de överger en detaljhandelssajt eller resesajt.

Men jag har inte en detaljhandelssajt eller resesajt. Bör jag bry mig?

Ja.

Långa laddningstider har en negativ påverkan på den övergripande användarupplevelsen och eftersom laddningstider är en rankingfaktor, försämrar det även din SEO.

I och för sig vet vi att allt som leder till försämrad användarupplevelse också är något som har en koppling till försämrad SEO.

Bäst före datumet har passerat

Troligtvis den vanligaste anledningen till att många beslutar sig för att designa om sin webbplats är för att den ser visuellt utdaterad ut och inte längre presenterar varumärket på bästa möjliga sätt.

Jag köper det argumentet, för sanningen är att de flesta människor dömer en bok efter sitt omslag, och om din webbplats ser föråldrad ut och inte matchar ditt varumärke kommer det att nagga på förtroendet dina besökare har för dig och ditt företag.

En utdaterad design är ett starkt och giltigt skäl för en omdesign av webbplatsen.

Enligt en studie från ResearchGate är 94% av ett första intryck designrelaterat, och enligt en annan studie från BCS, avgörs 75% av webbplatsens trovärdighet baserat på hur den övergripande ser ut estetiskt.

Det är en enormt stor procentuell andel av dina besökare som inte kommer att ge dig en andra chans bara av designskäl.

Och alla dina sidor på din webbplats bör få en eftertanke, inte bara din startsida.

Många besökare landar på din blogg. Vilket är en av dina viktigaste sidor. När dina besökare är på din blogg vill du att de ska fortsätta engagera sig genom att ta en titt på dina produktsidor, om oss sidan och så vidare.

(Relaterat: Läs mer om vad du bör tänka på med din företagsblogg i artikeln lyckas med din företagsblogg).

Ta stegen som krävs för att förbättra din digitala närvaro så att det matchar med hur du vill att ditt företag ska uppfattas.

Troligtvis vill du att det ska uppfattas lika fantastiskt som DU vet att det är.

Sammanfattning

Utöver de som jag har listat här, finns det en hel del andra tecken som kan peka på att du behöver en omdesign av webbplatsen.

Men börja med att undersöka om din webbplats brister inom dessa områden.

Sen kan du enkelt avgöra om du är i behov av en total omdesign eller om det räcker med ett par småjusteringar här och där.

Målet är att ge dina besökare en användarvänlig upplevelse.

Och om du fortfarande känner dig osäker på vad som är rätt, låt oss prata.

Jag hjälper dig och svarar mer än gärna på dina frågor.

Om författaren
Benjamin Razi

Benjamin Razi

Benjamin är en digital strateg med en analytisk och filosofisk inställning till affärer — ett fall av vänster och höger hjärnhalva som slåss om uppmärksamhet. Han hjälper IT & Telekomföretag att få fler kunder genom att kombinera psykologi, strategi och design.

Nästa steg

Ladda ner din kopia

Skriv ett svar

Vi är fan av starka åsikter och vi gillar att argumentera som om vi har rätt och självklart lyssna som om vi har fel. Så var inte blyg med att säga vad du tycker.