Hört uttrycket att om du inte syns, finns du inte?

Eller en modern variant; saknar du en digital närvaro existerar du inte?

Och medan du läser händer allt detta:

Qmee-Online-In-60-Seconds.png
Infographic från: Qmee

Utan tvekan är internet ett kolossalt ting som ständigt växer, helt enkelt en otämjd best som kan kännas omöjlig att tackla när det kommer till att försöka synas online.

Och kanske efter att ha sett att 571 st nya webbplatser skapas varje minut, följs du av tanken; är det ens värt att bygga upp en digital närvaro och spendera tid och engagemang för att försöka synas?

I ditt fall kanske det inte är det.

Men jag skulle vilja ge dig ett perspektiv till hela den här online grejen med att synas. Jag tror inte att synas är den avgörande faktorn. Enligt min åsikt krävs det en mix av att synas, vara på rätt plats, i rätt tid och för rätt typ av kund.

Därför är första grundregeln…

Relevans (a license to print money)

Jag driver en inbound marketing byrå. Vad tror du jag helst skulle vilja ha? 100 000 besökare som vill ha träningstips, eller 1 000 besökare som vill ha sälj- och marknadsföringstips?

Om du bryr dig om antalet besökare din webbplats får, är du fel ute.

Konvertering sker när riktad trafik möter relevanta erbjudanden. Därför är inte ditt jobb att synas, det är att hitta rätt typ av trafik och säkerställa att din webbplats är relevant för dem.

Relevans leder till konvertering och om du vårdar dina leads genom deras köpresa, då leder det till försäljning.

Om du vill öka din konvertering måste du förstå din primära målgrupp, vad de vill ha, vad som är viktigt för dem och varför.

Därför är positionering kritiskt.

Sättet folk tänker om dig och ditt företag är avgörande för konvertering. Hur du positionerar dina tjänster och hur du beskriver dem, ger ett ramverk för folk att förstå om dina tjänster är rätt för dem.

Jag har oftast kontakt med redovisningsbyråer och IT-bolag. Två gemensamma saker dessa branscher delar, är att båda kan erbjuda något till alla företag. Det vill säga, för att ett företag ska fungera finns det ett behov och krav att sköta sin bokföring och IT (ja IT är verksamhetskritiskt).

Det andra, enligt min erfarenhet, är att i nio av tio fall saknar de en tydlig positionering mot en särskild målgrupp. Eftersom de kan göra ”allt” och för ”alla” leder det oftast till att deras meddelanden är generiska och inte talar till någon.

Vad positionering (om det görs rätt) leder till är du tar plats på en marknad och talar om att du kan tillfredsställa denna marknad genom att lösa problemen de har.

Det är relevans. Och relevans gör pengar.

Strategi: Vad är dina mål?

Har du tänkt på en strategi eller ”gör” du bara? Vad är dina kort- och långsiktiga affärsmål?

När du börjar bygga upp din digitala närvaro bör du ständigt fråga dig själv hur dina ansträngningar hjälper dig att uppnå dina affärsmål.

Skriv ner dina mål och ha dem som en vägledande riktning så att du enkelt kan se om det du gör går i linje med dina kort- och långsiktiga affärsmål.

Bygg inte upp en digital närvaro bara för att du förväntas att göra det, bygg den strategiskt för att hjälpa dig att uppnå dina övergripande affärsmål.

Bygg en plattform

För de flesta börjar en plattform med webbplatsen, med andra ord hemmabasen för din digitala närvaro. Det centrala navet dit folk går för att lära sig mer om vad du har att erbjuda, kontakta dig och engagera sig med ditt innehåll.

Saker som ett tydligt budskap (vad ditt företag gör och handlar om), användarvänlig design, erbjudanden på landningssidor (så att du kan bygga din e-postlista), en kontakt -och om oss sida, är alla grundläggande saker som krävs för en gedigen webbplats.

SEO är också en viktig pusselbit.

Inte en SEO expert? Det är OK. Det finns många guider och information ute på webben som kan hjälpa dig, en av dem har vi skrivit (subtilt skryt).

Var social

En härlig sak med internet är att du kan välja att vara vart som helst (och överallt).

Men vare sig om du gör allting manuellt eller använder ett automatiserat system, håller jag inte med om att det är en bra strategi att vara på alla plattformar.

Jag tror på att testa och se vad som fungerar för dig och ditt företag, och sedan vara realistisk till idén om du kan vara konsekvent och ständigt leverera värde i dessa kanaler.

Att vara social innebär inte att sprida ut sig själv, det handlar om att få kontakt och engagera sig med sin målgrupp. Att försöka skapa dialoger och vara hjälpsam.

Sociala medier är ett bra marknadsföringsverktyg när du helt enkelt är konsekvent och engagerar dig.

Ömsesidighet

Inom socialpsykologin är ömsesidighet en social regel som säger att människor återbetalar vad någon annan har gjort för dem.

Det är därför i situationer, där den ena parten får en gåva oftast känner en dragning till att de måste göra samma sak. Julafton bygger på ömsesidighet. Om du ger mig en klapp, ger jag dig en. Allt annat blir pinsamt och obekvämt för den part som inte ger tillbaka.

När du engagerar dig på internet och delar med dig, triggar du igång en känsla av ömsesidighet med folk. Och när du delar något av värde med folk, blir det mycket troligare att de vill göra affärer med dig.

Reciprocity kallas det på engelska och något Dr. Robert Cialdini skriver om i sin bok Influence: The Psychology of Persuasion.

Ömsesidighet är kraftfullt och något du kan använda dig av online. I slutändan leder det mycket troligt till att du får något tillbaka, för ingen vill vara en ”freeloader”.

Tålamod

Som du har förstått finns det en enorm affärspotential med att bry sig om sin digitala närvaro. Men det tar tid och därför behöver du ha tålamod. Vad jag tror många gör fel är att förvänta sig snabba resultat.

Misstaget blir då att man sprintar fast man är i ett maraton, får mjölksyra och ger upp.

Hållbarhet och långsiktighet är ledorden.

Om du är redo att bygga en stark plattform, vara konsekvent, leverera värde och skapa meningsfulla relationer online, då kommer du att få en positiv effekt. Det vågar jag lova.

Det är värt att utbilda företagsägare, entreprenörer, marknadsförare och säljare. För om du erbjuder något relevant, vem tror du att de hör av sig till när de är redo för att köpa? Det kan vara du.

Sammanfattning

Varför ska du investera tid på att bygga din digitala närvaro?

För att de flesta formar ett intryck av ett företag idag genom vad de kan söka och hitta om företaget online. Och det är upp till dig vilket intryck du vill lämna dem med.

Din digitala närvaro är alltid där för dig. Varje dag. Timme. Och minut. Stående i honnör och redo att jobba med instruktioner från dig – presentera information och bemöta folk som vill veta mer om dig och ditt företag.

Och det är att lägga grunden för framtida framgångar. Det är att bygga ett rykte och respekt. Viktiga aspekter för alla som tänker långsiktigt.

Ladda ner din e-bok