Den här artikeln började som ett mejlsvar till en potentiell kund som hade bestämt sig för att skaffa HubSpot. Men var inte säker på vilket alternativ som var bäst för dem. De ville veta vad skillnaden var mellan alternativen och vad de kunde förvänta sig.

Det här är en utökad version av mejlet.

Jag hoppas att det kan hjälpa dig på samma sätt som det hjälpte dem.

För att när du läser om HubSpots onboarding och tar ett beslut på pris, kanske du tror att det är samma sak mellan HubSpot och en certifierad HubSpot-partner.

Medan jag inte kan tala för hur andra byråer gör kan jag åtminstone visa dig vad som skiljer HubSpot kontra inLink.

Det här är frågorna jag fick från den potentiella kunden:

  1. Vad skiljer alternativen?
  2. Fördelar och nackdelar?
  3. Pris?

Alla är bra frågor du kommer att få svar på.

Frågor om HubSpot?  Våra erfarna HubSpot-konsulter ger dig (ärliga) svar.

Onboarding med HubSpot (Do-It-Yourself)

Beroende på prisnivå och Hub (Marketing, Sales, Service) får du ett gäng timmar som består av telefonsamtal, mejlsupport och några andra aktiviteter relaterade till onboarding. Tiden fördelas ut under de första 90 dagarna från att du köper HubSpot.

HubSpots program innefattar att du jobbar med en onboarding specialist som ger dig teknisk vägledning för att sätta upp HubSpot-programvaran korrekt.

Det börjar med att kartlägga upp till tre mål, till exempel ”attract audience attention” eller konverteringsoptimering.

Onboardingen anpassas sen till dina mål och din onboarding specialist agerar som samordnare för saker du ska göra.

Allt levereras på distans via Zoom-möten på drygt en timme en gång i veckan.

Du får ingen praktisk hjälp men det är fortfarande värdefullt.

Programmet ger dig vägledande assistans så att du kan göra jobbet själv på bästa möjliga sätt.

Priser:

HubSpots onboarding skiljer sig mellan hubbarna och priset varierar beroende på om du har Starter-, Professional- eller Enterprise-licensen. Med Marketing Hub och Sales Hub finns också alternativen ”Advanced”

Här hittar du detaljer om priser och vad som ingår med de olika varianterna:

Fördel

Du får tips och råd från en HubSpot anställd som känner till systemet mycket väl. Du kommer att få bra insikter för vilka funktioner som kan hjälpa dig att uppnå dina mål.

Din onboarding specialist kommer att ge dig en handlingsplan och hålla dig ansvarig för att klara av viktiga milstolpar.

Nackdel

Onboarding specialisterna på HubSpot jobbar många gånger med +50 andra företag samtidigt.

Deras arbete involverar inget strategiarbete. Genomförandet följer ett färdigt format för alla typer av kunder och företag.

Du vet inte på förhand vem du kommer att tilldelas. Och vill du köpa mer konsultation efter onboardingen är det inte säkert att du får jobba med samma person.

inLinks onboarding börjar alltid med en strategiworkshop. Den viktigaste delen i processen.

Syftet med workshopen är att gå bortom färgglada klisterlappar för att få insikter och tydliga handlingsplaner.

I workshopen deltar vanligtvis ansvariga från marknad, sälj och service.

Strategiworkshop

Strukturen för workshopen handlar om att:

  1. Kartlägga företagets mål, förstå utmaningar och bestämma prioriteringar
  2. Gå igenom hur systemet kan stötta mål och lösa problem
  3. Dokumentera arbetssätt och metoder

Under workshopen delar vi också med oss av vår mångåriga erfarenhet av strategiarbete och vad vi sett funka bra för andra företag.

Vi vill förstå hela din affär, så för marknads- och säljdelarna tittar vi på kundresan.

Typiska frågor är:

  • Hur ser resan ut från prospekt till möjlighet?
  • Vilka är alla steg från möjlighet till kund?

För servicedelarna ser vi över kundupplevelsen.

Vanliga frågor brukar vara:

  • Hur säkerställer vi smidiga leveranser till kund?
  • Hur vi kan få kunder att rekommendera oss?
  • Hur mäter vi kundnöjdhet?

Detta översätter vi till affärsmål, till exempel:

  • Optimera tratten för att öka konverteringen från lead till möjlighet till kund
  • Definiera och öka antalet säljkvalificerade leads
  • Förenkla arbetsflöden med automatisering
  • Minimera customer churn (kundtapp)

Med resultaten från workshopen går vi vidare till implementeringsfasen.

Implementering:

Genomförandet varierar beroende på om det handlar om marknad, sälj eller service.

Men oavsett Hub är implementationen alltid uppdelad i tre steg:

  1. User settings
  2. Technical setup
  3. Portal configuration

User settings brukar inte ta mer än en timme och är det första vi börjar med. Det är enkla saker som att ordna möteslänkar, skapa e-postsignaturer och ansluta personliga mejlkonton.

Den tekniska installationen inkluderar saker som att hantera domän- och DNS-inställningar, importera kontakter, ansluta annonskonton och ungefär 20 andra saker.

Detta tar vanligtvis mindre än en vecka att få klart.

Portal configuration är de skräddarsydda och strategiska grejerna. Vi har en checklista på saker att göra som inkluderar 20–30 punkter. Allt från rapporter till automatisering, lead scoring, deal flow och ett gäng andra saker.

Det här arbetet pågår oftast 60 till 90 dagar.

Priser

Vanligtvis kombinerar våra kunder onboardingen med att köpa våra strategiska marknadsföringstjänster.

Men bryter vi ut investeringen för onboarding hamnar vårt pris något högre än HubSpots Professional Onboarding. Beroende på Hub landar det någonstans mellan 14–18 000 kr i månaden under tre månader.

(Naturligtvis har vi ett annat upplägg om vi gör en onboarding för Starter och då skiljer sig priset.)

Nackdel

inLink är en specialistbyrå som inte jobbar brett mot många olika branscher. Och är betydligt mycket mindre än HubSpot.

Det skräddarsydda sättet inLink gör saker på resulterar i en större investering och kräver initialt mer tid av dig under strategiarbetet.

Fördel

Onboardingen är anpassad efter ditt företags mål, utmaningar och arbetssätt. Med inLink får du praktisk hjälp och strategisk konsultation om marknad, sälj och service.

Hos inLink får du all vägledning och resurser du får från HubSpot.

Men med den extra fördelen att en specialistkonsult, nischad på din bransch, gör mycket av jobbet också.

Och vi kan besöka dig IRL.

Och pratar svenska 😊

Risker att jobba med en HubSpot-partner?

Ibland blir det fel i en relation och därför vill du avsluta ett samarbete.

Vad gäller?

Enligt partneravtalet är alla partners skyldiga att göra en schysst överlämning.

Det innebär att de måste kontakta deras channel consultant och meddela att de inte längre kommer att hjälpa dig. HubSpot inleder då processen med att tilldela dig en intern Success Manager som tar över.

Du är heller aldrig låst till en partner.

Du kan byta byråpartner eller jobba med flera samtidigt. Ibland kan det vara att föredra eftersom olika byråer skiljer sig i deras specialisering.

Sammanfattat kan ingen HubSpot-partner hålla dig gisslan.

Du är fri att jobba med vem du vill.

Har du haft oturen att hamna med fel partner är det en enkel sak att lösa. Allt som krävs är att ta bort deras tillgång till ditt konto. Kontakta sen HubSpot med ett mejl, samtal eller ärende via chatten i din portal. Busenkelt.

Varför kräver ens HubSpot onboarding?

HubSpot är en kraftfull plattform som kan göra extremt många saker. Och för att få ut mesta möjliga av allt, är det viktigt att förstå alla verktyg i plattformen och hur de funkar tillsammans.

Tänk dig att du anställer någon.

Istället för att vägleda, coacha och visa stackaren hur allting funkar, så säger du:

”Varsågod, sätt dig här och ta reda på hur du lyckas på den här arbetsplatsen”.

Som många andra företag har HubSpot förstått att framgångsrik onboarding skapar gladare kunder.

Därför är det nödvändigt att få hjälp av en specialist som hjälper dig att komma igång på rätt sätt. Specialister som ser till att systemet stöttar dina affärsmål och hjälper dig att undvika problem.

Innan vi rundar av…

Superviktiga onboarding-tips

De som väljer att investera i HubSpot är oftast ute efter att göra seriösa satsningar i deras tillväxt.

Så för att slippa höra från kollegor att ”HubSpot suger”, är det viktigt att komma ihåg att en implementation alltid medför en förändring. Och alla förändringar möter alltid ett naturligt motstånd.

Därför är det kritiskt att någon är ansvarig (helst internt) för att driva förändringen och kan säkerställa att alla jobbar med arbetssättet som har beskrivits i strategin.

Varje plattform är annorlunda. Varje system har sitt eget ”designtänk”.

Alltså kommer det att uppstå en friktion ifall förväntan är att arbeta på samma sätt det alltid har gjorts.

Du ersätter ju ditt befintliga system. Försök inte att replikera det. Utvärdera hur saker har gjorts och justera efter nya möjligheter du får med HubSpot.

Detta är också en påminnelse om att strategin måste komma först. I strategifasen vet du bäst hur allt ska sättas upp. Lita på strategin och följ den. Men var samtidigt öppen för att förbättra den.

Allt detta hjälper givetvis inLink dig med innan, under och efter onboardingen.

Sammanfattning

Ditt stora beslut började med att skaffa HubSpot.

Ett mycket bra beslut. För att det kan, utan att överdriva, revolutionera hur du marknadsför ditt företag, stänger affärer och samspelar med kunder.

Så visst är det viktigt att komma igång på bästa möjliga sätt.

Här har vi gått igenom vad som skiljer alternativen.

Förhoppningsvis kan du nu med säkerhet svara på frågan:

Vem är bäst lämpad för att hjälpa oss att förverkliga nyttan och fördelarna med investeringen i HubSpot?

Du borde:

  • Välja HubSpot om du vill ha tips och tricks för att komma igång och göra arbetet själv. Ett do-it-yourself-alternativ med ett förutbestämt program.
  • Jobba med inLink för att få det du får från HubSpot och vill ha någon som gör stora delar av jobbet. Ett do-it-for-me-alternativ med fokus på strategi, leadsgenerering, sälj och kundservice.

Vad tog den potentiella kunden för beslut?

De bestämde sig för att ta onboarding via inLink och vi har nu jobbat tillsammans i flera år 🥳

Frågor om HubSpot?  Våra erfarna HubSpot-konsulter ger dig (ärliga) svar.