SEO – det var nog ungefär tio år sen jag hörde ordet för första gången.

När jag fick det förklarat för mig var det som om någon beskrev en magiker.

"Wow, så du menar att det finns tricks för att ranka högre på Google?", tänkte jag.

Följt av: "om man vet hur man ska få sökmotorerna att ranka en webbplats är det en ganska big deal – eller hur?".

Ja var svaret.

Jag var förundrad och imponerad samtidigt som jag fick processen kring sökmotoroptimering förklarat för mig.

Det var inte förrän några år efter det som jag själv började ”optimera”.

Vad jag kom fram till var att det inte handlar om magi.

Det handlar om logik, struktur och att skriva texter för personen på andra sidan skärmen.

Men tyvärr låter sig många skrämmas när det kommer till optimering för att det blir en överväldigande känsla när vi tänker på allting som måste göras.

Oftast slutar det då tyvärr med att vi inte gör något.

Det ska vi ändra på med den här praktiska guiden.

Om du inte har tänkt anlita en byrå för att hjälpa dig, kommer den här guiden ge dig en bra start och lära dig SEO grunderna – en förmåga alla företag bör värdesätta och ha en grundläggande förståelse för.

Och låt mig säga en sak.

Du behöver inte vara en magiker.

Hur den här guiden hjälper dig

Med gratistipsen i den här guiden kommer du lära dig att skapa en Googlevänlig webbplats som ger dig förutsättningar för att ta en topplacering.

När du vet vad du behöver tänka på och inte hämmas av tekniska detaljer, blir arbetet lika roligt och kreativt som ett skrivande är, vilket till stor del är vad SEO handlar om – att skapa innehåll med en bra upplevelse riktat till dina idealkunder.

Efter att du har läst den här guiden hoppas jag att du lämnas med en aha-känsla för att själv kunna göra det grundläggande arbetet.

Guiden besvarar många av frågorna jag hade när jag började med sökmotoroptimering.

Introduktion. Vad är SEO?

SEO (Search Engine Optimization) är en teknisk, analytisk och kreativ process för att förbättra synligheten för en webbplats i sökresultaten.

Målet är att driva relevant trafik till en webbplats och sedan optimera för konvertering.

Konvertering är ett annat typ av optimeringsarbete och som görs på den trafik du har på din webbplats.

Det handlar om att omvandla webbplatsbesökare till leads och kunder, det är en del av inbound marketing processen men två helt olika optimeringsarbeten.

Tillbaka till ämnet sökmotoroptimering, som enkelt förklarat är den övergripande metoden du använder för att säkerställa att din webbplats och dess innehåll syns på sökmotorernas resultatsidor - search engine results page (SERP).

Och vanligtvis delas SEO in i två kategorier; on-page och off-page.

bild som förklarar vad on page och off page SEO handlar om

On-page är de delar vi själva kan påverka, som hur vi länkar mellan våra olika sidor, titlar och metataggar (en kort beskrivning om vad en enskild sida handlar om).

Och även hela arbetet med en användarvänlig webbplats.

Off-page är delarna som utförs utanför din webbplats.

Det handlar bland annat om att nå ut till en större publik med hjälp av pressreleaser, sociala medier och att få andra relevanta webbplatser med högt anseende att länka till din webbplats. Off-page arbetet kan nog rättvist liknas med ett aktivt sälj- och marknadsföringsarbete.

Men för ändamålet med den här guiden kommer vi att prata om on-page optimering och fokusera på vad du kan göra för att din webbplats ska ranka högre i organiskt sök, vilket är resultaten som dyker upp naturligt och inte de betalda länkarna.

Varför behöver du sökmotoroptimera?

Majoriteten av all webbtrafik kommer från sökmotorer som Google, Bing och Yahoo!. Och på senare tid har sociala medier blivit en trafikgenererande källa, men sökmotorer är fortfarande den primära metoden för oss att navigera på internet och hitta svar på frågor vi har.

Skillnaden mellan trafiken från sociala medier och sökmotorer, är att den senare står för riktad trafik - och som en jämförelse, kan vi säga att om sociala medier är en distributionskanal, är sökmotorer leverantören som levererar tjänsterna och produkterna du erbjuder när kunden vill beställa.

Och om sökmotorer inte hittar din webbplats går du miste om stora möjligheter.

Att ranka högt är mycket värdefullt, det är gratis reklam på den bästa reklamplatsen i världen. Om det görs rätt, handlar det effektivt om ökade intäkter och publicitet.

Du syns när dina potentiella kunder är ute och söker för att köpa tjänster du och ditt företag erbjuder.

Hur mycket söktrafik får toppositionerna? 

En av de bättre källorna för den här typen av data är Advanced Web Ranking som visar hur mycket klick organiska träffar får, vilket vi delar här och som bilden avslöjar (med viss variation beroende på antal ord) får förstaplatsen 35%, andraplatsen 20% och tredjeplatsen 10%.

advanced-web-ranking-klick.jpg

Vad handlar flera ord om? Det är vad vi kallar för long-tail keyword.

Det är enklare att ranka för long-tail keyword än ett enskilt ord. En annan fördel, även om long-tail keyword har mindre sökvolym, är att det genererar mer relevant trafik och att du kan fånga kunden när de är i slutet av sin köpprocess.

För att illustrera vad jag menar, låt mig demonstrera min research- och köpprocess när jag skulle köpa en barncykel till min sexårige son.

Jag började med att söka på ”barncykel” och med sökresultaten som presenterades var det uppenbart att jag behövde vara mer specifik.

Nästa sökning var ”barncykel för sexåring”.

I mitt researcharbete blev jag mer utbildad och mina söktermer utvecklades till att bli mer kvalificerade. Jag förstod att jag behövde en barncykel för sexåringar med hjulstorleken 20” och när jag var redo för köp slutade min sökterm med: bästa--barncykel--sex år--20 tum.

Det vill säga fyra sökord.

Och som bilden visar får de fem högsta placeringarna i en samlad pott 90-95% av alla klick. Därför är målet att ta en topp fem ranking för dina valda long-tail keywords.

Och då är frågan. Hur lyckas du med det?

Med tipsen från den här guiden.

Vad letar sökmotorer efter?

Sökmotorer är smarta och smartare blir de. Men du måste hjälpa till och förklara för sökmotorerna vad det är du vill att de gör. Med bra arkitektur för din webbplats och en tydlig navigering, hjälper du snabbt och enkelt till så att sökmotorer kan samla in och lagra (indexera) information om din webbplats.

Första regeln (och tipset) för sökmotoroptimering är att skriva för din målgrupp.

Vad erfarenheten har lärt mig är att om du rankar högt, men skriver texter som inte är användbart och kommer till nytta för någon, är det ingen idé att hamna högt på söktermer folk söker på.

Du vill att den som läser dina texter stannar och engagerar sig med ditt innehåll - och utför en handling du önskar, som att kontakta dig och ditt företag.

Därför är första regeln med att optimera dina texter för sök och på ett värdefullt sätt svara på frågor som en sökare har. Exempelvis vad man ska tänka på när man ska köpa en barncykel för en sexåring.

Det handlar om att utbilda på ett intressant sätt. Bidra med värde till personen på andra sidan skärmen. Att helt enkelt att skriva texter för människor.

Och det har vi gjort sedan urminnes tider.

Relevans

Sökmotorers primära syfte är att presentera relevanta resultat på en sökarens fråga.

Jag var i Norrtälje för någon vecka sen och skulle sätta mig på ett café, och jag ville inte sätta mig på vilket café som helst. Det skulle vara det bästa caféet. Så jag frågade Google.

google-sok-basta-cafet-norrtalje.jpg

Vilket café tror du jag valde att spendera mina fikapengar på?

Hur sökmotorer presenterar just ett sånt här resultat har att göra med relevans. I det här fallet var relevansen kopplat till min lokalisering i Norrtälje och i kombination med min sökfråga.

google-sok-basta-cafe.jpg

Du kan göra ett eget test för att se hur detta fungerar. Om du öppnar upp google.se och bara skriver ordet café, kommer Google inte förstå hur den ska presentera ett relevant innehåll för dig och ställer en fråga om att hämta din plats.

Vill du veta om min upplevelse ”bästa caféet i Norrtälje” motsvarade  söktermen?

You bet.

Vågar hävda att caféet kvalificerade in på min ”topp tio lista” över bästa caféer jag någonsin suttit på. Oslagbar service, ”unik” meny och en hög mysfaktor.

Tack för relevansen Google.

Kvalité och intention

Skapar du innehåll för människor eller sökmotorer? Just kvalité handlar om att skapa och publicera innehåll för människor.

Dina artiklar, videos eller annan media måste genuint vara hjälpsamt och användbart. Underskatta inte betydelsen av kvalité före kvantitet. Enligt research från Searchmetrics inkluderar rankningfaktorer antal ord (nej inte fluff) och läsbarhet.

Snarare än att försöka ranka för ett särskilt nyckelord, visar trenden att sidor som rankar högt, har fokus på att försöka förstå en sökares intention och genom det leverera innehåll med kvalité och en logisk struktur.

Google utvärderar sökkvalité enligt vissa riktlinjer, och enligt Googles officiella dokument, Search Quality Evaluator Guidelines på 160 sidor, definieras en sökares intention på följande sätt.

google-search-quality-evaluator-guidelines-12-7.jpg

Enkelt förklarat, en sökares intention är när användaren (personen som söker) försöker åstadkomma något och även om en sökfråga många gånger har flera intentioner, faller det oftast in i tre kategorier:

  • Göra något (t.ex. ladda ner Pokémon go iPhone)
  • Veta något (t.ex. hur länge ska potatis koka)
  • någonstans (t.ex. bästa caféet i Norrtälje)

Med andra ord, innehåll som du skriver för människor är ett vinnande koncept.

Finns det en perfekt artikellängd för SEO?

Frågan borde kanske vara; hur långa artiklar gillar vi att läsa?

Medium, en populär sajt för att publicera dina idéer och perspektiv, analyserade data för att förstå vilka inlägg på deras sajt som fick mest uppmärksamhet.

De kom fram till att den optimala längden för en artikel är på sju minuter.

Det har visat sig att en genomsnittlig vuxen person läser ungefär 250-300 ord per minut, baserat på det är en sju minuters artikel mellan 1750 - 2100 ord.

Kommer jag att ranka högt om jag skriver långa artiklar?

Nej – och det är inte poängen.

Målet är att positionera dig själv som en trovärdig och auktoritär källa genom att svara på frågor samtidigt som du har kvalité i åtanke.

Hur gör du det?

Du skriver så mycket som det krävs för att utbilda, guida och svara på din sökares fråga – sedan sätter du punkt.

För en artikel som ska svara på frågor, är följande en bra struktur att följa:

  • en inledning som sätter förväntan och är intressant
  • ett stycke med research
  • ett stycke som steg för steg besvarar frågan ”hur” och/eller ”varför”
  • din analys eller att du refererar till någon annans analys
  • avsluta med att sammanfatta artikeln med nyckelpoäng

Och ibland krävs det att du skriver längre artiklar för att lyckas med allt detta.

"Men detta tar tid – tid som jag inte har."

Kanske du har rätt och självklart ska du känna glädje och entusiasm över det du skriver om.

Men om din ursäkt är att du inte har tid, kanske din konkurrent har det och kommer dra nytta av att investera sin tid på att dela med sig av sina erfarenheter och sin expertis.

Bra UX (användarupplevelse) hjälper din SEO

Vid det här laget har du förstått att en stor del av SEO handlar om att förstå vad en sökare letar efter och hur du levererar värde till dina besökare.

Det är vad bra UX gör, det förbättrar kundupplevelsen på din webbplats.

Om din webbplats är oattraktiv och svårnavigerad, kommer fler att klicka sig bort än att konverteras till leads.

Vi är otåliga och bra UX för din webbplats handlar om:

  • att se över hur snabbt den laddar
  • att den är responsiv och anpassningsbar oavsett enhet och skärmstorlek
  • hur enkelt besökarna kan navigera och ta sig vidare till relevant innehåll
  • att ta hänsyn till ett logiskt användargränssnitt och design

Allt detta och mer förbättrar din SEO.

Om vi tar internet pop-ups som ett exempel, säger så många som 95% att det skapar en negativ upplevelse.

Enligt en studie från användarbarhetsexperten Jakob Nielsen är pop-ups det mest hatade elementet på en webbplats.

Och vad säger Google?

Augusti 2016 gick Google ut med ett officiellt meddelande och sa att webbplatser med påträngande och störande pop-ups, som hindrar användaren att enkelt få tillgång till innehåll, inte kommer att ranka lika högt.

google-meddelar-pop-ups.jpg

Meddelandet riktar sig primärt mot pop-ups på mobiler, men notera att majoriteten av alla sökningar görs via mobiler idag – och med det sagt, är det tydligt att varken människor eller sökmotorer gillar pop-ups.

google-ok-pop-up-exempel.jpg

Men i kontrast till ovan och om det används ansvarfullt ger Google exempel på pop-ups som inte kommer att bli påverkade av uppdateringen som rullas ut den 10:e januari 2017.

Det gäller webbplatser som:

  • använder cookies och behöver meddela sina användare om detta
  • har innehåll som kräver att användaren bekräftar sin ålder (exempelvis systembolaget.se)
  • med pop-ups som endast tar upp en liten del av skärmen (använd med försiktighet och tänk på användarupplevelsen)

google-stat-mobilanvandare-langsam-webbplats.jpg

Hur snabbt en webbplats laddar blir allt viktigare och för att citera Google; om den är långsam kommer 29% av mobilanvändarna att byta till en annan webbplats.

Webbplatshastighet är en viktig faktor, därför behöver du optimera laddningstiderna på din webbplats.

En enkel sak du kan göra själv utan att behöva gräva i kod, är att optimera dina bilder för webben innan du laddar upp dem på din webbplats.

Om du inte använder ett designprogram är TinyPNG en populär gratistjänst.

Du bör också ha din webbplats hos en stabil webbleverantör och välja deras premiumtjänst för att infrastrukturen inte ska vara en flaskhals.

Internlänkning

Enkelt förklarat är internlänkning när du länkar från en webbsida på din domän till en annan sida på din domän.

Det kan vara länkar som är en del av din huvudnavigering eller relevanta länkar som du använder i dina artiklar för att vägleda dina besökare till relaterat innehåll.

Det kallas oftast för ankartexter.

För syftet med den här guiden ska vi prata om interna länkar från artiklar.

Det leder oss vidare till frågan. 

Varför är internlänkning viktigt?

En stor anledning är att du kan berätta för sökmotorer och besökare vad en enskild sida handlar om.

Ett par fördelar med att internlänka:

  • Det ger dina besökare ytterligare alternativ för att fortsätta läsa. Om du till exempel är ett IT-bolag och skriver en artikel om en ny tjänst som har rullats ut i Office 365, och du har skrivit en artikel tidigare om Office 365, kan du länka till den artikeln för att ge ett sammanhang till den som läser.
  • Det hjälper dig att förbättra din rankning för särskilda nyckelord. Till exempel, om du vill att en sida ska ranka för ordet Office 365 och länkar till en sida som handlar om det, kan du använda en relevant ankartext som pekar folk till den sidan. Det skickar en signal till sökmotorerna att den sidan är relevant för sökare som söker på den termen.
  • Det hjälper sökmotorer att indexera din webbplats. Alla sökmotorer skickar ut ”robotar” på internet för att samla in ny information på webbplatser, och interna länkar i artiklar hjälper sökmotorer att indexera dina webbsidor mer effektivt och samtidigt får de en bättre förståelse om vad ditt innehåll handlar om.

Auktoritet

Det är en webbplats som är betrodd av användare för den branschen som den är verksam inom.

Exempelvis, om du är ett IT-bolag som säljer Microsofttjänster och Microsoft länkar till dig från en bloggartikel, anses det vara en förtroenderöst.

Och ju mer kvalitetsinnehåll du skapar, desto troligare blir det att andra länkar till dig.

Över tid leder det till att du bygger upp auktoritet för din webbplats.

Metabeskrivning

Metabeskrivning är ett kort textstycke som visas under länknamnet på din webbsida i sökresultaten.

De flesta CMS (publiceringsverktyg) ger dig möjligheten att skriva in en metabeskrivning utan att du ska behöva redigera direkt i HTML koden.

Så här ser det ut i HubSpot, men använder du Wordpress är Yoast ett populärt SEO plugin.

inlink-meta-description-hubspot.jpg

Metabeskrivning kommer nödvändigtvis inte att leda till att du rankar högre i sökresultaten, men något du alltid bör skriva.

Varför?

Därför att en bra metabeskrivning lockar besökaren till att klicka på länken och om du på sidan som besökaren landar på, har innehåll med kvalité och relevans stannar besökaren.

Då har du uppnått två saker:

  1. Någon har klickat sig in på din webbplats = fler besökare
  2. Besökaren väljer att stanna och läsa vidare = du sänker din avvisningsfrekvens, dvs. besökaren trycker inte på knappen ”ta mig härifrån snabbt” utan väljer att stanna kvar på din webbplats

För sökmotorerna är detta en indikation på att din webbsida innehåller relevant innehåll för söktermen som din besökare har skrivit.

Det betyder att din sida kommer att fortsätta visas nästa gång någon söker på en liknande sökterm.

En allmän rekommendation är att inte skriva metabeskrivningar på över 160 tecken och för att göra en jämförelse kan ett Twitterinlägg innehålla max 120 tecken.

Titel tag

Titel taggar används för att på ett kortfattat sätt berätta för sökmotorer och besökare vad din sida handlar om.

Precis som metabeskrivning kan du göra detta med ditt CMS, men rent tekniskt och om du skulle skriva in det i din HTML kod, skriver du in titel taggen innanför <head> taggen.

Vilket är elementet som agerar som en container för all metadata (data om data).

Så här kan det se ut:

<head>
<title> Inbound marketing-byrå & HubSpot partner | inLink </title>

<script>Exempelvis Google Analytics</script>


<!-- Många andra typer av metadata hamnar också här, till exempel hur dina inlägg ska se ut på sociala medier. -->
</head>

Försök att använda sökordet du vill ranka för i din titel tag samtidigt som du ger en förklaring till vad sidan handlar om och inkludera ditt företagsnamn.

Om vi tar IT-bolaget som ett exempel skulle en titel kunna se ut så här.

Företagsnamn | Din IT-partner i Stockholm med fasta priser

För att vara säker på att hela titeln syns i sökresultaten, skriv din titel under 70 tecken.

Om du vid tillfällen känner dig tveksam eller inte tycker att det blir en bra titel för att 70 tecken begränsar dig, är det alltid bättre att använda den titel du tror kommer konvertera bäst och få folk att klicka.

Återigen, fokus på människor och inte primärt sökmotorer.

Alt attribut för bilder

Varför behöver vi skriva in alt attribut på våra bilder som vi laddar upp?

Eftersom sökmotorer inte kan läsa bilder men kan läsa alt text.

Det du ska göra är att beskrivande återge vad som finns på bilden.

För e-handelsföretag är detta ovärderligt då det ökar deras chanser att produktbilder hamnar i sökmotorernas bildsök.

Så här ser HTML koden ut:

html-kod-alt-attribut.jpg

Om du har optimerat din sida för ordet smiley face och använt alt taggen på dina bilder kan du hamna i sökresultaten för bilder.

google-bildsok-smiley-face.jpg

Rubriker och permalänkar

Rubriker är inte bara viktigt för sökoptimering, men också för konvertering.

Du vill få till rubriker som lockar till uppmärksamhet, innehåller sökordet och är beskrivande.

En svår balansgång - men det lönar sig att lägga tid på att få till bra rubriker (och titlar).

Innan vi bestämmer oss för en rubrik på inLink kan vi skriva så många som 10-30 stycken olika .

Det är en viktig, rolig och kreativ process.

När du skriver artiklar använder de flesta CMS rubriken som titel tag.

Det betyder att max 70 tecken gäller även för rubriken.

Men vid tveksamhet och som vi nämnde under stycket titel tag, skriv och använd den rubrik du tror kommer att konvertera bäst.

Permalänkar på din webbplats bör spegla rubriken och vad sidan handlar om.

Här har vi ett exempel på sökordet smiley face.

google-sok-smiley-face-resultat.jpg

Nu är IMDB en webbplats som vi vet handlar om filmer, men deras permalänk säger oss ingenting.

Det är bättre att skriva ut dina permalänkar som de blåmarkerade resultaten.

Lokal SEO

I mitt inledande exempel med caféet i Norrtälje är det tydligt hur viktigt det är att optimera för lokal SEO.

Ett tips är att du registrerar ditt företag med Google My Business.

På så sätt kan du öka din synlighet i Google Search, Google Maps och Google+. 

Du kan även se till att rätt information syns om ditt företag, som kontaktinformation och öppettider.

När ditt företag dyker upp i sök kommer det att se proffsigare ut och informationen kommer att vara anpassad efter vad du vill ska presenteras.

Sammanfattning

SEO är väldigt annorlunda idag än vad det för några är sedan.

Just nyckelord är inte lika kritiskt och Google lägger större vikt vid bra användarupplevelse, kvalité och relevans.

Ansträng dig därför till att ge dina besökare den typ av upplevelse de letar efter när de är på din webbplats.

Optimera för long-tail keywords för att undvika den tuffa konkurrensen och för att snabbare se resultat.

Men tänk på att sökmotorer måste hinna indexera och bearbeta dina sidor innan de dyker upp i sökresultaten, vilket kan betyda veckor.

Om du följer tipsen i den här guiden kommer du definitivt att få en bra start för att öka trafiken och försäljningen - och jag hoppas att du har fått en aha-känslan för hur enkelt grundarbetet är.

Det är en bra bit på vägen till att ranka högre.

Och kom ihåg, innehåll som du skapar och optimerar ska du göra för dina buyer personas.

Det lönar sig att förstå vem det är du riktar ditt innehåll till.

Gör därför research för att bättre förstå och hitta kunder.

För det är med hjälp av innehåll du inger förtroende online och bygger en långsiktig relation.

Bild med illustration av en stövel på blå bakgrund med texten: Ladda ner din e-bok: SEO: Hur du får fler besökare till din webbplats på 21 dagar