Detta är en artikel i serien "Designa en bättre webbplats" där vi går igenom webbplatsens olika sidor för att guida dig till hur du förbättrar den digitala närvaron, skapar en mer användarvänlig webbplats och sätter strategin för leadsgenerering.

Visste du att ”om oss”-sidan oftast är den topp tre mest besökta sidan på en webbplats? Det betyder att det är en av de viktigaste sidorna på hela webbplatsen.

Det är sidan med den viktiga uppgiften; att ge den bästa möjliga bilden av ditt företag och besvara viktiga frågor potentiella kunder har. Frågor som:

  • Vad gör företaget?
  • Hur kan företaget hjälpa mig?
  • Varför ska jag välja detta företag?

Och även om dessa detaljfrågor kring ditt företag är baserade på fakta, är det helt och hållet upp till dig hur du berättar dem. Något vi återkommer till senare i artikeln.

Utmaningen med ”om oss”-sidan är att det inte finns ett exakt sätt som man bör skapa den på, vilket också stämmer när det kommer till andra sidor på din webbplats.

Men däremot finns det grundläggande saker du bör ta hänsyn till och vad jag ser som mitt ansvar att täcka med den här artikeln. Ditt ansvar blir att i design- och planeringsstadiet ta hänsyn till vad som är unikt med vad ditt företag gör, vad det står för och vilken målgrupp du riktar dig till.

Låt oss sätta igång.

Vad kunder vill se

Olika besökare är intresserade av olika typer av information, men det är användbart att veta att en av de mest grundläggande och viktiga sakerna en besökare är ute efter när de besöker din webbplats och klickar sig vidare till din ”om oss”-sida, är att få svar på följande frågor:

  • Vilka är personerna bakom företaget?
  • Varför ska jag välja ditt företag före någon annans?
  • Vad är det företaget gör?
  • Hur länge har företaget funnits?
  • Hur löser företaget mina utmaningar och problem?

Detta är viktiga frågor att besvara då potentiella kunder som har dessa frågor har kommit längre i sin köpresa och tittar på ditt företag som ett alternativ.

Men innan ditt företag övervägs som ett alternativ för kontakt, måste dina besökare med självförtroende kunna förstå om företaget har färdigheterna och erfarenheten för att lösa deras specifika utmaning och problem.

Det betyder att det finns ett mycket litet värde i att förklara hur bra dina produkter och tjänster är. Vad dina besökare bryr sig om är att förstå hur du kan lösa deras utmaningar och problem genom att de gör affärer med dig.

En bra ”om oss”-sida ger en beskrivning av ditt företag och besvarar frågan vad det är företaget gör. Har du en uppdragsbeskrivning, en så kallad ”mission statement”? Inkludera den.

Har företaget och/eller anställda certifieringar och utbildningar som är relaterade till de tjänster du erbjuder? Löser de dina potentiella kunders utmaningar och problem? Inkludera dessa.

Det ger trygghet i att företaget vet vad de gör och det är en kvalitetsstämpel för att det du säger att du kan göra, har du skickligheten att göra.

Innehållet på din ”om oss”-sida bör besvara alla relevanta delar om ditt företag, vilket även omfattar din story och värdegrunder.

Om vi nu tar en kort tankepaus inser du att detta blir väldigt mycket att få in på en ”om oss”-sida.

Därför är det bra att bygga undersidor för att inte presentera allting på en gång. Det ger möjligheten för de som vill ha alla detaljer om ditt företag att läsa vidare och för den som bara vill skumma igenom blir det inte överväldigade.

Om du behöver hjälp med att bedöma hur du ska strukturera upp allting eller vad du ska placera på undersidor, tänk på att presentera det viktigaste först. Vilket är innehållet som besvarar de viktiga frågorna vad, hur och varför?

Något vi ska gå igenom i nästa stycke.

Dessa är prioriterade frågor dina potentiella kunder vill ha svar på och som du bör adressera först. Vilket betyder att resten är sekundärt innehåll som dina potentiella kunder finner intresse i att konsumera först efter att de har förstått att din lösning har en relevant koppling till deras utmaning eller problem.

Din ”om oss”-sida är en viktig del för din digitala närvaro, som handlar om att bygga relation och interagera med folk. Och ju mer du interagerar på en personlig nivå, ju enklare blir det att bygga relation som i slutändan leder till en kundrelation.

Och glöm inte att inkludera en call-to-action på din ”om oss”-sida, det gör det möjligt och uppmanar dina potentiella kunder att kontakta dig.

Vem är din kund?

Den självklara grunden för att få till en bra webbplats är att innan du skriver ner dina ord eller börjar tänka på designen, förstå vem du riktar dig till.

Vi har tidigare pratat om vikten av att nischa dig och att definiera din målgrupp.

Och visst är det en tidskrävande process, men samtidigt roligt, kreativt och viktigt. Det är något du gör för att få en tydlig bild av vilka dina buyer personas är, med andra ord en profil för idealkunden som ska köpa av dig.

Men allt detta är något jag har nämnt flertal gånger, och jag har också skrivit en omfattande buyer persona guide som hjälper dig att bygga din persona.

Eftersom tjat till slut tappar sitt värde så kommer jag inte att göra ett längre utspel, men jag vill säga att du måste, måste – verkligen måste förstå vem din köpprofil är.

Det förenklar din marknadsföring och försäljning – och gör den i slutändan billigare.

När du vet vem du ska skriva för, se då framför dig att du har en naturlig konversation med idealkunden där du svarar på frågor som de tänker på.

Som jag nämnde tidigare, de tre fundamentala frågorna din "om oss"-sida måste besvara åt din potentiella kund är:

  • Vad är det företaget gör?
  • Hur hjälper det här mig?
  • Varför ska jag välja just ditt företag? (What’s in it for me).

Och när du besvarar frågorna – humanisera texten, gör den lätt att förstå, välriktad och lyft fram det som adderar värde för kunden.

Som jag inledde med bygger detaljerna kring ditt företag på fakta, men det är upp till dig att göra dem intressanta och värdefulla.

Låt oss därför prata mer om hur du kan besvara frågan varför.

Varför kunder köper (What’s in it for me?)

Ta nu detta på rätt sätt. Men folk bryr sig inte om dig eller ditt företag. Åtminstone inte till en början. Vad de bryr sig om är sig själva. Människor är till naturen själviska. Vi vill ha det som är bäst för oss.

Givetvis bygger en bra affärsrelation på en win-win mentalitet. Men det börjar först och främst med att vi accepterar att lösningen är ett bra alternativ för att hjälpa oss med våra utmaningar eller problem.

Därför är det viktigt att fokusera på att ge folk vad de vill ha.

40/40/20 regeln inom marknadsföring: Varför köper folk?

Har du en brevlåda har du någon gång fått ett direktmarknadsföringsmeddelande. Det kan vara ett meddelande i din brevlåda från den lokala mäklaren som informerar dig om det eventuella marknadsvärdet för ditt hus eller lägenhet.

Ed Mayer var en gigant när det kom till direktmarknadsföring och mest känd är han för att popularisera konceptet 40/40/20 regeln. Hans koncept är något som du enkelt kan använda för att förbättra marknadsföringen på din ”om oss”-sida.

Regeln kan brytas ner så här:

  • 40% för framgången av din marknadsföring är beroende på din målgrupp.
  • 40% för framgången av din marknadsföring är beroende på vad du erbjuder (din produkt eller tjänst).
  • 20% för framgången av din marknadsföring är beroende av det kreativa (bland annat layout och copy).

Framgången för de första 40 procenten är knutet till att ditt meddelande riktas till rätt målgrupp. I detta fall din buyer persona.

De andra 40 procenten är att ditt erbjudande ska vara relevant för din målgrupp.

När du har definierat din målgrupp och presenterat ett relevant erbjudande är nästa steg att paketera allting i ett kraftfullt och handlingsinriktat meddelande.

Med 40/40/20 regeln kan du se att 80% till varför kunder köper består av nytta. Men tyvärr faller många marknadsföringsinsatser på grund av bristande engagemang kring de sista 20 procenten.

Visst kan folk förstå vem deras målgrupp är samtidigt som de har ett bra erbjudande, men det faller många gånger med tomma löften som ”vi erbjuder service i världsklass” eller ”vi har den bästa produkten”.

De sista 20 procenten är viktiga och det som möjliggör de första 80. Det är värt att engagera sig för att få till bra copy och att investera i bra design.

Affärer sker mellan människor

Det är viktigt att ge folk tillräckligt med relevant information om ditt företag så att du börjar bygga förtroende. Men det är också viktigt att du lyfter fram att dina kunder kommer att jobba med människor, inte en logga eller en byggnad.

Eftersom människor är vad som gör skillnaden i ett företag och det som bygger upp det, få dem att synas.

Och gör det oavsett om du är en enmansfirma eller ett gäng på femtio. Om du har ett mindre företag, försök att få med en kort biografi om varje person, men om det inte blir hållbart, se till att åtminstone presentera nyckelpersoner och ledningen.

Det förverkligar ditt företag och som du vet sker affärer mellan människor. Humanisera ditt företag och få de som du spenderar majoriteten av dagen med att glänsa.

En sista sak och det är att det finns många olika typer av besökare som granskar din ”om oss”-sida.

Allt ifrån förstagångsbesökare till andra företag som vill inleda ett samarbete, och när andra företag vill samarbeta leder det oftast till fler affärer.

Med varje typ av besökare vill du erbjuda tillräckligt mycket relevant information som är användbar och besvarar frågor de kan ha om ditt företag.

För att då kommer du att på ett övertygande sätt ge dem tryggheten i att etablera en kontakt med dig och ditt företag.

Sammanfattning

Som du ser är det viktigt att ta tillvara på marknadsföringspotentialen med din ”om oss”-sida.

Istället för att det bara blir en till sida i din webbplatssamling, se det som en introduktion till att bygga intresse och förtroende kring ditt varumärke.

Trots att ”om oss”-sidan handlar om ditt företag, måste du få det att handla om dina potentiella kunder. För visst finns det en nyfikenhet till att lära sig mer om ditt företag, men primärt vill dina potentiella kunder få svar på vad du gör som kan hjälpa dem.

Varför det är viktigt att du på ett kundvänligt sätt förklarar vad det är du erbjuder (dina tjänster och produkter) till de som behöver det (din målgrupp) – och med hjälp av bra copy och design möjliggör du att ditt erbjudande övertygar din målgrupp att köpa av dig.


Alla artiklar i denna serie

Ladda ner din kopia