Detta är en artikel i serien "Designa en bättre webbplats" där vi går igenom webbplatsens olika sidor för att guida dig till hur du förbättrar den digitala närvaron, skapar en mer användarvänlig webbplats och sätter strategin för leadsgenerering.

Din kontaktsida är ett naturligt och vanligt sätt dina besökare kan komma i kontakt med dig. Den ska vara lätt att hitta, lätt att använda och inspirera dina besökare till att kontakta dig.

Låt mig ställa en fråga: Hur längesen var det du ägnade tid på din kontaktsida?

Tänk om jag sa att det enda som står mellan dig och nya kunder är den sidan?

Skulle du fokusera mer på den då? Svaret är lika självklart, som frågan är löjlig. Klart du skulle.

Men det är lätt att försumma kontaktsidan, konstruera den snabbt och sedan låta den vara.

Men är inte en viktig roll med din webbplats att få någon att kontakta dig? Det vill säga generera leads. Har du en oinspirerande och stökig kontaktsida kan du gå miste om potentiella kunder och samtidigt irritera dina befintliga.

Det är inte ovanligt att kontaktsidan blir det sista som vi tillägnar vår tid och fokus till. Vi lägger hellre tid på att putsa till startsidan och få våra självbiografier att glänsa. Men det är kontaktsidan som genom härligheten från dina andra sidor vänder det till försäljning.

Och därför är det inte bara att kasta upp ett formulär och sedan vara nöjd.

Prova istället följande tips för att få till en kontaktsida som konverterar.

Börja rätt

När du har besökare på din kontaktsida vill du att de ska kontakta dig. En viktig men av många åsidosatt sak är introduktionstexten.

Lägg tid på introduktionstexten, för det som kan hända (och händer) är att första gången en besökare landar på din webbplats, att det blir just kontaktsidan.

Gör texten vänlig, inbjudande och ge en anledning till att folk ska kontakta dig.

Skriv inte en lång lista med vilka tjänster du erbjuder. Din kontaktsida ska ge dina besökare vägledning för hur de kan komma i kontakt med dig och känna sig motiverade till att göra det.

En annan självklarhet som är värd att nämna är att ditt kontaktformulär är det element som är viktigast. Därför vill du att den står ut på ett tydligt sätt och att både text och det visuella, på ett uppmuntrande sätt leder folk till att fylla i den.

Kontaktformulär

Som du säkerligen har upptäckt ger vi sällan tips för vad du ska göra om det inte finns research som backar det påståendet, eller om vi själva har testat det och sett positiva effekter.

Vad gäller kontaktformulär är det inget undantag och här följer tre researchbaserade tips för hur du skapar bättre formulär.

1. Formulärlayout

Enligt en eyetracking studie som utfördes av forskare från University of Basel i Schweiz bör du, för att hjälpa dina besökare att fylla i ett formulär så snabbt som möjligt göra följande:

  • Placera fältmärkningen ovanför inmatningsfältet
  • Inte dela upp dina fält till mer än en rad, det vill säga ställa en fråga i taget.
  • Matcha storleken för dina inmatningsfält i relation till den förväntade längden för svaret. Exempelvis bör meddelandefältet vara större än de enradiga fälten som namn och e-post eftersom det förväntas matas in mer text i det fältet.

En visuell bild för att sammanfatta ovan punkter:

kontaktformular-layout-tips.png

2. Ordval: Skriv inte bara skicka

HubSpot utförde en studie där de analyserade 40 000 formulär och vad de kom fram till var att när formulärknappen är döpt till enbart ”Skicka”, har det en försämrad effekt på konverteringsgraden med 3%.

Visserligen är 3% inte livsavgörande men det visar på att det finns förbättringspotential och optimering handlar om att ständigt förbättra.

Vad du ska skriva beror på vad ditt formulär syftar till att göra och i vilket sammanhang det används, men målet är alltid att motivera dina besökare till att kontakta dig och det gör inte generiska texter som ”Skicka”.

3. Behöver du verkligen telefonnummer?

Från samma HubSpot studie kom man fram till att när ett telefonnummer efterfrågades  sänkte även det konverteringsgraden.

HubSpot-research-formular-telefon.jpg

Min hypotes är att när du frågar om telefonnummer, att känslan för dina besökare blir att de kommer att bli störda av en ihärdig säljare, och att det därför är bättre att endast fråga om e-postadressen och låta dem svara tillbaks när det passar dem.

Det går också linje med hur moderna köpare vill bli kontaktade. För vem vill bli störd under sin arbetsdag och tappa sitt värdefulla arbetsflow?

4. Hur många formulärfält bör du använda?

Den här är svår och jag tänkte inte referera till någon särskild studie för detta. Främst av två anledningar.

Det ena är för att data som de flesta pekar på är 7-9 år gammal och det andra är för att jag tycker att studierna saknar sammanhang.

Det jag vill få fram är att det bästa är att testa sig fram, men också att tänka på att längden på ditt formulär hela tiden är en kompromiss mellan kvantitet och kvalité.

Vilket betyder att ju kortare ett formulär är, desto fler kommer du ha som fyller i den. Och om det är målet – toppen. Men är målet mer kvalitativa leads, gör du nog bäst i att ha fler fält.

En annan sak du bör tänka på är balansgången mellan vilket värde du levererar i retur för den information som du efterfrågar. Det vill säga att om det är ditt kontaktformulär på din kontaktsida, kanske det räcker med tre fält som förnamn, e-postadress och meddelande.

Är det ett formulär för ett event kanske du behöver fler fält. Och i andra sammanhang färre.

Just därför är det svårt att ge ett generellt tips när det kommer till formulär. Mitt råd är att testa dig fram istället. Gör A/B/C tester och utvärdera vad som ger bäst resultat i förhållande till vad som är viktigast för dig –  kvantitet eller kvalité.

Och det ena är inte viktigare än det andra, det beror helt och hållet på vad ditt mål är.

Glöm inte att tacka

Vad händer när någon har fyllt i ditt formulär? Ett dåligt svar är inget.

När dina besökare har fyllt i ditt formulär, ge dem feedback och framför allt tacka dem - det kommer du långt på.

Det kan du göra genom att skicka dem vidare till en tacksida efter att formuläret är ifyllt. Det ger dig också en chans att fortsätta bygga relation, bli ihågkommen och addera ytterligare värde.

Och om det är någonstans som du väljer att ha dina följ-oss-vi-är-sociala-och-vill-ha-en-tummen-upp-gilla-från-dig är det i så fall på din tacksida.

Vilket leder mig vidare till nästa tips.

Gör dig av med dina sociala ikoner

Jag menar allvar. Gör dig av med dem.

Tänk och svara på detta.

När någon landar på din kontaktsida, vad är det du allra helst vill att de gör? Kontaktar dig eller gillar din Facebooksida?

Om du svarar att det viktigaste är att de kontaktar dig (vilket jag vet att du gjorde), kommer allting som ger dina besökare en anledning till att inte göra just det, också att öka sannolikheten för att du inte blir kontaktad.

På internet är vi flyktiga människor med en koncentrationsförmåga sämre än en guldfisk. Gör det supertydligt vad det är du vill att dina besökare gör. Vilket är ett tips som gäller alla dina sidor.

Om det nu verkligen är viktigt för dig att någon gillar din Facebooksida, be om det på din tacksida istället.

... en undantagsregel till det jag sa nyss.

Jag är medveten om att vissa företag använder sina sociala kanaler som ett sätt för kontakt, om så är fallet är det bara naturligt att du presenterar dem också. Men då är det en ytterligare kommunikationskanal och inte en begäran om att få följare.

Det kan du be om efter att dina besökare har blivit en kund.

Fler än en väg leder till Rom

Det är inte alla som gillar att fylla i ett webbformulär, och att inte ge dina besökare fler än ett sätt att kontakta dig kan vara ett skäl till att de inte gör det.

Med undantaget dina sociala profiler, vill du presentera både telefonnummer till växeln, support- och säljavdelningen. Och glöm inte din besöksadress. Är du ett företag med flera kontor? Skriv vilken adress som är till huvudkontoret.

När dina besökare vet att det både går att ringa och hitta till företaget får de en känsla av att företaget finns på riktigt. Det kan kännas självklart när du läser detta, men du skulle bli förvånad över hur många det är som inte tydligt eller logiskt delar med sig av dessa uppgifter.

När du presenterar all den här informationen visar du att du är redo att engagera dig med både potentiella och befintliga kunder på det sätt som känns mest bekvämt för dem.

Det är bra service.

Sammanfattning

Med dessa tips framför dig är du nu bättre rustad för att ta beslut för vad som behöver optimeras på din kontaktsida.

Och kom ihåg, har du fått någon att ta sig vidare till din kontaktsida, vill du vara säker på att oddsen är till din fördel för att bli kontaktad. Vilket är vad dessa tips syftar till att göra.

Investera resurser på att minska friktionen till att bli kontaktad. För ett företag som behöver generera intäkter, är det värt varenda krona, blod, svett och tårar.


Alla artiklar i denna serie

Ladda ner din kopia