Inbound Marketing: Hur kunder hittar er

Benjamin Razi

Troligtvis är ditt företag ett av alla 98% småföretag i Sverige.

Troligtvis förstår du att det är viktigt att fånga potentiella kunders uppmärksamhet.

Vilket är vad all typ av marknadsföring handlar om, och inbound marketing är inget undantag.

Inbound är en relativt ny term (2005) som HubSpot, ett företag som säljer marketing automation och CRM mjukvara ofta får erkännandet för att ha myntat.

Men även om all typ av marknadsföring i slutändan har samma ändamål, är skillnaderna i metoder och principer stora.

Inbound handlar om att förtjäna uppmärksamhet genom att publicera hjälpsam information och guida kunder i deras köpresa.

Traditionella marknadsföringsmetoder (outbound) kretsar ofta kring idén att locka kundens uppmärksamhet bort från vad de gör.

inga-reklam-avbrott.jpg

Det kan vara TV-reklam som bryter in mitt i en direktsänd hockeymatch eller internet pop-ups som dyker upp så fort du landar på en webbplats. 

Vilket utan tvekan är det mest effektivaste sättet för att sabotera en bra kundupplevelse.

Därför är det inte förvånande när 92% från Mary Meeker’s årliga internetrapport nämner att de överväger att använda en ad-blocker.

Det är tydligt att vi inte gillar att bli störda och internet som vi vet, har för alltid förändrat vårt köpbeteende.

Nuförtiden, åtminstone om vi vill nå ut till kunder, måste vi anpassa oss till den digitala och internetbaserade världen.

Vi måste ta oss tiden att lära oss mer om våra kunder och svara på frågor de söker svar på.

Den traditionella marknadsföringsmetoden

Seth Godin, en amerikansk författare och entreprenör, skrev år 1999 boken ”Permission marketing: turning strangers into friends, and friends into customers” menar på att marknadsföring som ”stör” oss blir allt mer ineffektivt i vår moderna värld.

För tjugo år sen då internet inte var lika utbrett, var det en enklare sak att göra.

Men i dagens värld av extremt mycket marknadsföring är vi överbelastade med reklam som konkurrerar med vår alltmer korta koncentrationsförmåga.

reklam-skyltar-gammaldags.jpg

Den genomsnittliga människan sägs komma i kontakt med en miljon annonser per år, vilket är ungefär 3000 om dagen.

När det finns ett ständigt avbrott i våra liv blir vi duktigare på att stänga av och ignorera, det betyder att traditionell marknadsföring har blivit svårare och mer kostsamt.

Lösningen?

inbound-roi.jpg

Om pengar är en faktor och du värdesätter långsiktig avkastning på din marknadsföring, då är inbound marketing en bra metod.

Inbound är som att fiska, det är träffsäkert

Hur vet en fiskare vart fisken kommer att vara även om det inte finns några garantier?

En fiskare måste lära sig beteendet för den fisktypen de vill fånga och förutsäga vart de sannolikt kommer att vara. En fiskare tar hänsyn till ett visst område, tiden på året, väder och vattenförhållanden.

Inbound metoden, likt en fiskares arbete, baseras först och främst på att du måste förstå din målmarknad genom att analysera din idealkund. Förstå deras mål, utmaningar, beteenden och motiv.

Med andra ord skapa en buyer persona.

Inbound handlar om att bli hittad av kunder och med buyer personas lägger du grunden till en kundcentrerad marknadsföring.  

Enligt HubSpot har inbound ända sedan 2006 varit den mest effektiva marknadsföringsmetoden för att generera leads.

Hur kan du generera leads med inbound marketing?

Det är genom att du skapar kundfokuserat innehåll som är specifikt designat för dina idealkunder, och som ett resultat attraherar du människor till ditt företag, tjänster och produkter.

Inbound är marknadsföring i en digital värld, och det är relevant för alla företag, oavsett storlek och bransch. 

Inbound marketing metoden. De fyra stegen

Inbound metoden består av fyra faser: attrahera, konvertera, stänga och vårda.

Låt mig förklara varje del mer detaljerat.  

#1 Attrahera

I detta initiala steg är målet att få fler besökare till din webbplats, genom att förse kunden med rätt innehåll, i rätt steg och rätt tid i deras köpresa.

Du får kunder att hitta till dig med en sökmotoroptimerad webbplats och med marknadsföring i sociala medier.

#2 Konvertera

När du har attraherat den rätta besökaren (potentiell kund), är målet att konvertera besökaren till ett lead genom att få deras kontaktinformation, mest troligt via en landningssida.

#3 Stänga

Det görs med anpassad försäljning och processer för att vända varma leads till kunder.

I den här fasen kan du också korta ner säljcykeln genom att vårda dina leads med marketing automation.

#4 Vårda

Inbound kretsar kring att fortsätta skapa enastående innehåll till både leads och kunder.

Dett betyder att även efter att ett lead har blivit kund, fortsätter du att engagera dig och vårda relationen.

Med glada kunder och att du fortsätter lösa problem, förvandlar du kunder till ambassadörer för ditt varumärke.

Det fantastiska med inbound är att ditt innehåll som bloggartiklar, videos, poddar och e-böcker fortsätter leva på din webbplats så länge du vill och med tiden ge dig en ränta-på-ränta effekt.

Sammanfattning

Inbound marketing avgör aktiviteterna du behöver utföra för att kunder ska hitta dig i en allt mer digitaliserad värld.

Med inbound kan du förvänta dig en ränta-på-ränta effekt för din marknadsföring.

För att sammanfatta skillnaderna mellan traditionell marknadsföring och inbound marketing, använder jag mig av ett citat från Guy Kawasaski:

If you have more money than brains you should focus on outbound marketing. If you have more brains than money, you should focus on inbound marketing.

Om författaren
Benjamin Razi

Benjamin Razi

Benjamin är en digital strateg med en analytisk och filosofisk inställning till affärer — ett fall av vänster och höger hjärnhalva som slåss om uppmärksamhet. Han hjälper IT & Telekomföretag att få fler kunder genom att kombinera psykologi, strategi och design.

Nästa steg

Ladda ner ditt kit

Skriv ett svar

Vi är fan av starka åsikter och vi gillar att argumentera som om vi har rätt och självklart lyssna som om vi har fel. Så var inte blyg med att säga vad du tycker.