En HubSpot-partners
samlade tips & trix

Denna guide är skriven lika mycket för dig som för oss. Använd den väl. Hör av dig vid frågor. Vi är bra lyssnare och ännu bättre på att hjälpa till.

pelle-sundin
Pelle Sundin
Uppdaterad

Gillar du guiden? Skicka vidare

Till en vän eller dig själv, läs senare.

guide-hubspot-omslag

Visst är det skönt med värdefull information på ett samlat ställe?

Här hittar du tips och tricks med länkar till kunskapsartiklar och resurser som berör HubSpots alla delar. En CRM marketing WIKI för HubSpot på svenska, om du så vill.

Men inte bara det.

Du får även värdefulla tips för Sales Hub, CMS Hub, Service Hub plus den nya Operations Hub – alltså hela HubSpot.

Sidan uppdateras löpande. Spara guiden som bokmärke, återkom och dela med vänner.

Har du inte HubSpot än? Kolla artikeln om HubSpots pris och funktioner.

Nu kör vi.

4 min läsning

Marketing Hub

Marknadsför datadrivet

guide-hubspot-kapitel-marketing-hub-omslag

Intressant kapitel? Skicka vidare

Till en vän eller dig själv, läs senare.

Vi börjar med Marketing Hub, kanske en av HubSpots mest kända del.

Marketing Hub innehåller kraftfulla marknadsföringsverktyg för att attrahera besökare, konvertera dem till kunder och göra dem nöjda.

Med avancerade automatiseringsmöjligheter och alla de viktigaste funktionerna kan du med lätthet i Marketing Hub följa inbound-marketing-modellen.

Och kanske det bästa av allt – du samlar allt i ett system.

Med dina leads i HubSpot kan du enkelt segmentera kontakterna och företag i listor och skapa hyperfokuserade kampanjer och automatiserade flöden.

I Marketing Hub får du även full kontroll över dina annonser, formulär, call-to-actions och landningssidor.

Om du är aktiv på sociala medier ingår självklart ett verktyg för detta också.

HubSpot ger dig även ett kraftfullt e-postprogram med full automatisering.

Och mycket mer.

HubSpot Ads

Ads -- Ad spend over time in HubSpot

Ads är HubSpots annonseringsverktyg som hjälper dig hålla koll på din reklam.

Här skapar du både kampanjer, din publik och olika event samt får en snabb överblick över hur dina annonser presterar – inklusive ROI.

Värdefull information om annonser i HubSpot:

Felavhjälpning:

HubSpot Ads FAQ är en samlingssida som svarar på vanliga frågor relaterade till annonsering i HubSpot.

HubSpot Email

Email -- HubSpot Email Linsi Newsletter Behind-the-scenes

E-postmarknadsföring är en av B2B-företags viktigaste delar och i HubSpots e‑postverktyg har du all funktionalitet du kan tänkas behöva.

Fördelarna med att använda HubSpot för e‑postmarknadsföring är många.

Inte minst för att du kan skicka och automatisera dina e-mejl på bästa sätt, du har även din kraftfulla CRM med kontakter, företag, listor och mer i samma plattform.

Och glöm inte HubSpots andra delar såsom landningssidor, som ger dig fler leads du kan mejla.

Där lär du dig det stora värdet av att ha e-post tillsammans med dina andra marknadsföringsaktiviteter.

Du lär dig även hur du importerar data från externa e-mejlverktyg och får tips för bättre e-postmarknadsföring i HubSpot.

Värdefull information om e-post i HubSpot:

Felavhjälpning:

Eller får du kanske inte notifikationer eller mejl från HubSpot när någonting viktigt händer? Den här artikeln hjälper dig.

HubSpot Social

Social -- HubSpot social of inLink account

Idag är få marknadsföringsstrategier kompletta utan sociala medier. Och i HubSpot finns alla verktyg du behöver för att skriva, schemalägga, övervaka och analysera dina inlägg – i alla populära sociala medier.

Du kan även göra andra coola grejer.

Till exempel så att inlägg automatiskt publiceras när du lägger upp en ny artikel på din blogg.

Värdefull information om social media-verktyget i HubSpot:

Felavhjälpning:

HubSpot Website & Landing Pages

Website -- Guide digital marketing website in HubSpot

Med din hemsida i HubSpot får du mer och kan göra mer.

Eftersom allt är under samma tak får du en total kontroll över hela din hemsidas prestanda.

Här kan du samla hela din sajt, inklusive landningssidor och blogg med fullständiga insikter från varje sida.

Du har även ’site tree’ som ger dig en överblick och kontroll över din hemsidas uppbyggnad.

HubSpot ger dig också tillgång till verktyg som webbanalyser, rapporter för dina dashboards och avancerade menyer – samt även möjligheten att exportera alla dina sidor och blogginlägg till HTML.

Värdefull information om hemsidor i HubSpot:

Landningssidor

Landing Page -- Growth Pack inLink Landing Page in HubSpot

Dina landningssidor är viktiga konverteringspunkter som hjälper till att driva dina besökare vidare i köpresan.

Målet kan vara att driva prenumeranter till ditt nyhetsbrev, att ta del av ett säljerbjudande, boka en mötestid med en av dina specialister eller ladda ner en värdefull e-bok.

Eftersom alla dina marknadsförings- och säljdelar finns i HubSpot kan du smidigt analysera dina landningssidor och skräddarsy varje del för bästa prestanda.

Värdefull information om landningssidor i HubSpot:

Felavhjälpning för alla sidor:

HubSpot Campaigns

Campaigns -- inLink legacy campaign example

I HubSpot skapar du enkelt kampanjer där du kan mäta prestanda och resultat på alla HubSpots olika delar.

Från sociala medie-kampanjer till annonser och landningssidor – här väljer du vilka delar och KPIs du vill mäta med blixtsnabb och klar överblick.

När du skapar en kampanj anger du mål i form av sessioner, nya kontakter, influerade kontakter, stängda deals och influerad omsättning.

Baserat på dessa mätvärden ser du och ditt team alltid hur kampanjen presterar mot målen.

Här är en bra FAQ för kampanjer.

Värdefull information om kampanjer i HubSpot:

HubSpot Lead Capture

CTA -- Pelle Sundin inLink call-to-action

Under ”Lead Capture” hittar du både CTAs och forms, vilket är call-to-actions och formulär du vill ha klick och leads från.

Call-to-Actions

Här hittar du en FAQ med svar på andra vanliga frågor gällande CTAs.

Värdefull information (CTAs):

Felavhjälpning:

Formulär

Formulär är alltid en vital del i leadsgenerering. Det är genom formulär (vanliga, slide-in, pop-up) inkommande leads hamnar i HubSpot. Eller chatbot, som tekniskt sett också är ett formulär.

Värdefull information om formulär i HubSpot:

1 min läsning

Sales Hub

Sälj målmedvetet

guide-hubspot-kapitel-sales-hub-omslag

Intressant kapitel? Skicka vidare

Till en vän eller dig själv, läs senare.

Sales Hub är en kraftfull del av HubSpot med verktyg som hjälper ditt säljteam att prestera på topp och ha full koll på aktiviteter, leads, pipeline och deals.

Kombinationen deals, forecast och tasks ger dina säljare stora möjligheter.

Bland annat till mer effektiv bearbetning av prospekts, verktyg för realistiska säljmål och uppgifter med smarta notifikationer som hjälper dig nå säljmålen.

HubSpot Deals

Deals -- inLink deals with deal stage

Deals är ett fantastiskt verktyg som ger dina säljare bättre koll på sin bearbetning och hjälper dem se var deras prospekts är i köpresan.

Från att boka första mötet till ett kontrakt är signerat – med Deals i Sales Hub ser du alltid hur bearbetningen går.

Värdefulla tips för deals i HubSpot:

Felavhjälpning:

HubSpot Forecast

Forecast -- Growth forecast in HubSpot

Med Forecast får du prognoser som hjälper dig planera mer effektivt och sätta upp en säljstrategi som du kan nå.

Se hur dina team, verksamhet eller enskilda säljare ligger till och klicka in för att se exakt vad de behöver göra för att nå organisationsmålen.

Värdefull information om prognoser i HubSpot:

HubSpot Tasks

Tasks -- Follow up sales tasks in HubSpot

Tasks innehåller de uppgifter ditt säljteam behöver göra för att komma närmare en ny affär.

Uppgifterna kan skapas i kategorierna ”to-do”, ”ring” och ”mejla” och kan sorteras efter prioritet samt läggas i olika köer.

Det fina med Tasks är att ditt säljteam själva hålls ansvariga för sitt arbete.

Med notifikationer blir de direkt informerade när ett varmt lead behöver kontaktas eller när det är dags att ringa ett prospekt.

Värdefulla tips om uppgifter i HubSpot:

1 min läsning

Service Hub

Leverera förstklassig service

guide-hubspot-kapitel-service-hub-omslag

Intressant kapitel? Skicka vidare

Till en vän eller dig själv, läs senare.

Service är en oerhört viktig del i ett vinstdrivande företag med gott anseende.

Med HubSpot Service Hub får du en centraliserad och skalbar plattform med alla viktigaste verktygen för att leverera service i världsklass.

HubSpot Tickets

Tickets -- All tickets in HubSpot

Tickets är en funktion som gör att du kan ta emot och hantera support-ärenden direkt i HubSpot.

En plattform, ett ställe – för alla ärenden.

Kund hör av sig via formulär, mejl eller chatt som sedan skapar en ticket.

Detta kan du automatisera så att kund alltid hamnar hos rätt person eller avdelning.

Du har även möjlighet att prioritera tickets så ditt service-team tar hand om de mest akuta ärendena först.

Värdefull information om tickets i HubSpot:

Felavhjälpning:

HubSpot Service Hub

Service hub -- Whats included in HubSpot

Service Hub syftar på hela service-delen i HubSpot, från ticket-automatisering till kunskapsbank och live-chatt.

Det innefattar även kundnöjdhetsmätningar i form av NPS, CSAT, CES och andra anpassade undersökningar – och mer.

0 min läsning

CMS Hub

Imponerande hemsidor

guide-hubspot-kapitel-cms-hub-omslag

Intressant kapitel? Skicka vidare

Till en vän eller dig själv, läs senare.

Med CMS Hub får du ett Content Management System i världsklass.

Att bygga din hemsida i HubSpot ger inte bara ditt marknadsteam fördelar i kontaktdatabasen, konverteringspunkter och personifierade sidor.

Även utvecklare och IT-team kan njuta av flexibla teman, enkel anpassning samt högsta optimering och säkerhet.

En introduktion till att bygga hemsidor med HubSpot CMS:

Värdefull information om hemsidor i HubSpot:

0 min läsning

Operations Hub (ny)

Synkronisera effektivt

guide-hubspot-kapitel-operations-hub-omslag

Intressant kapitel? Skicka vidare

Till en vän eller dig själv, läs senare.

Operations Hub låter dig enkelt synkronisera kunddata och effektivisera dina företagsprocesser för en renare och smidigare upplevelse – för hela ditt företag.

Med flera integrationer får du snabbt över din viktiga data till HubSpot, för en centraliserad och enhetlig upplevelse.

Låt dina team alltid vara i framkant med automatisk synkronisering och data clean-up, custom properties, automatisering och workflows plus mycket mer.

Läs den övergripande guiden The Ultimate Guide to Operations Hub.

1 min läsning

Cross-Hub

Genom hela HubSpot

guide-hubspot-kapitel-cross-hub-omslag

Intressant kapitel? Skicka vidare

Till en vän eller dig själv, läs senare.

En grundläggande del i HubSpot är möjligheten till analys och överblick. Och lyckligtvis finns dessa funktioner i alla hubbar.

Låt oss gå igenom HubSpots verktyg för planering och strategi.

HubSpot Planning and Strategy

Dashboard -- Example of report in a HubSpot dashboard

Marknadsföring faller platt utan gedigna verktyg för planering och strategi.

Lyckligtvis hittar du här allt ifrån skräddarsydda och anpassningsbara rapporter till analysverktyg och dashboards.

Allt för att du ska få stenkoll på dina strategier, resultat och mål.

Vi kommer dela upp planering och strategi i HubSpots tre delar, vilka är Analytics Tools, Dashboards och Reports.

Men först, läs vilka KPI:er som är viktiga att hålla koll på för B2B tech-bolag.

Analytics Tools

Innan du börjar med analyser är det viktigt att du har tracking uppsatt korrekt. Se denna artikel för hjälp.

Värdefull information om analyser i HubSpot:

Dashboards

Dashboard -- List of all dashboards

En dashboard är en samlingsplats för dina rapporter och ger dig en snabb överblick över hela din verksamhet.

Eftersom HubSpot CRM kan samla sälj, marknadsföring, service i samma plattform har du överlägsen möjlighet till mät- och spårbarhet.

I HubSpot kan du ha flera dashboards för olika ändamål och välja vilken du vill visa för team eller specifika roller i ditt team.

Du kan till exempel ha en säljdashboard som visar hur säljteamet ligger i relation till deras säljmål.

Eller så kan du mäta antal säljkvalificerade leads (SQLs) från specifika kampanjer.

Värdefull information om dashboards i HubSpot:

Reports

Report -- Sessions by Source report example

Rapporterna i HubSpot utgör tidigare nämnda dashboards och kommer i många utföranden.

En bra rapport är tydlig och ger dig snabb översikt över viktig information om din verksamhet, ofta i delarna sälj och marknadsföring.

Marketing Hub ger dig flera färdiga rapporter du kan börja använda direkt.

Du har även möjligheten att skapa anpassade rapporter från grunden med flera hjälpsamma och intuitiva verktyg.

Värdefull information om rapporter i HubSpot:

Avslutning

Vill du veta mer om HubSpot?

Med rätt expertis kan HubSpot CRM och CMS ge ditt företag ett stort övertag i marknadsföring, sälj och service.

Den 360-graders översikten över hela din verksamhet låter dina team arbeta enhetligt.

Och tack vare HubSpots kraftfulla automatiseringsmöjligheter kan du och dina anställda jobba mer måldrivet och effektivt.

Men HubSpot är stort och möjligheterna är många...

Ibland kan det trots hjälpartiklar vara svårt att hitta och följa bästa praxis.

Lösningen? Ta hjälp av specialister som andas HubSpot varje dag.

Vi kan hjälpa dig förbättra resultat och prestanda i alla HubSpots hubbar – Marketing, Sales, Service, Operations och CMS.

Behöver du hjälp?

Kontakta oss, så hjälper vi dig.

Frågor om HubSpot?  Våra erfarna HubSpot-konsulter ger dig (ärliga) svar.