B2B stragier, marknadsföring & sälj | inLinks blogg

Marketing automation med HubSpot: Ditt verktyg för automatiserad marknadsföring

Skriven av Pelle Sundin | 28 jun 2021

HubSpot är en kraftfull CRM-plattform med fantastiska möjligheter för marketing automation.

Men vad innebär det?

Vad är marketing automation?

Föreställ dig din marknadsföringsmaskin på autopilot.

Leads skrivs in och kvalificeras i dina workflows och sekvenser.

Behöver ett lead extra uppmuntran? Då påbörjas ditt lead nurturing-flöde automatiskt som gör dem mer köpredo.

Med bra marketing automation kan du både marknadsföra och sälja datadrivet och effektivt till dina idealkunder – i precis rätt tid.

I en rapport från HubSpot (2021), kallad Not Another State of Marketing Report, sägs det att hela 76% av företag använder marketing automation.

Och siffran växer.

Av de som inte ännu börjat automatisera sin marknadsföring rapporterar HubSpot också att 26% av dessa planerar att börja i år.

Spännande, eller hur?

I den här artikeln kommer du lära dig vad fördelarna med marketing automation är och varför du borde överväga tekniken.

Du kommer även lära dig hur du kan sätta upp ett automatiseringsflöde i HubSpot för e-mejlkampanjer.

Men först, några inledande ord om marketing automation för B2B-företag.

Utmaningarna med marketing automation

Teknik har öppnat vägen för en helt ny typ av marknadsföring.

Och speciellt på senare år tack vare att tekniken för marketing automation blivit så kraftfull kan du göra din leadsgenereringsmaskin hur stor och komplex som helst.

Många får dock uppfattningen av att automatisering per automatik leder till fler leads och mer klirr i kassan.

Det stämmer inte.

För det första måste flödena sättas upp rätt. De måste också innefatta rätt innehåll med snygg design, charmig copywriting och lärorik information.

För det andra är det skillnad på automatisering och automatisering...

Marknadsföring är vitalt i B2B-företags långa säljprocesser.

Dina köpare agerar inte enbart på känsla. Beslut måste vägas in av flera beslutsfattare och alla dessa måste övertygas under en tid – ibland flera år.

Resurser är också viktiga.

Om du investerar i en ny plattform med förändrade arbetssätt för din marknadsföring så vill du både se ROI och resultat – helst så snabbt som möjligt.

”Äh, vi kan göra det billigare...”

Många företag tycker att marketing automation är för dyrt.

Logiken är ofta att – om man kan marknadsföra manuellt och traditionellt för en mindre kostnad gör man det.

Även om det i praktiken innebär mer jobb, förlorade leads och sämre resultat.

Logiken liknar extremt underbemannade krögare som samtidigt har enorma tillväxtambitioner.

Det går inte ihop.

Tillväxt och stora resultat kräver investering.

Samma rapport visade också att många företag inte vet vad det innebär att automatisera sin marknadsföring.

Detta pekar på att många företag inte förstår potentialen de missar.

Fördelarna med marketing automation

Företag som börjar med att automatisera sin marknadsföring har mycket att vinna.

Rapporter från Marketo visar att hela 76% av företag som automatiserar sin marknadsföring ser positiv ROI redan inom första året.

Ännu bättre – 44% får tillbaka investeringen redan efter sex månader.

Att få tillbaka det man spenderat på automatiserad marknadsföring är ju trevligt.

Men det måste väl finnas andra fördelar?

Självklart.

Bättre resultat med marketing automation

B2B-företags viktigaste mål är leadsgenerering.

Företag vill ha kontakt från fler prospekts, stänga fler affärer och växa.

Om du är en av dem – läs vidare.

Enligt ZHAW School of Management and Law och deras Marketing Automation Report (2021) såg mer än en tredjedel företag en ökad leadsgenerering av att automatisera sin marknadsföring.

Även en ökning i konverteringsfrekvens.

Otroligt, men hur funkar det?

Låt oss gå igenom hur marketing automation B2B kan öka antalet kvalificerade leads för företag som ditt.

Hur funkar marketing automation?

Det finns nästan oändligt många sätt för B2B-företag att använda marketing automation på.

Med rätt plattform i grunden kan du automatisera alla dina delar, från e-mejlkampanjer till pop-ups, innehåll på hemsidan och copy.

Kraften ligger dock i att kombinera alla kanaler.

Du vill skapa ett flöde som logiskt leder dina prospekts längre ner i säljtunneln.

Från annonsen, till landningssidan, e-mejls och vidare.

Och du vill att det görs automatiskt.

Rätt innehåll i rätt tid

Om vi utgår från den populära inbound marketing-modellen – attrahera, engagera och behaga dina besökare och leads, då kan ett flöde se ut så här:

En beslutsfattare och en idealkund för dig har ett problem. De söker fram en lösning på Google med ett längre och mer specifikt nyckelord.

Du vet att detta är ett vanligt sökord och har skapat artiklar som slått ut alla dina konkurrenter från Googles förstaplats.

Besökaren kommer till din sida och läser din artikel.

Längst ner på sidan möts ditt prospekt av en länk för att ladda ner ett white paper.

Men inte vilket white paper som helst.

Ämnet är direkt kopplat till vad ditt prospekt lär sig om i din artikel.

De fyller i sin mejladress för att ladda ner det.

Här börjar ditt flöde.

Med automatisering skickas automatiskt ett tack-mejl och nedladdningslänk.

Några dagar senare skickas ett till mejl med mer relevant information till ditt white paper samt en länk för att läsa mer i en artikel.

I bakgrunden mäts ditt prospekts engagemang – klickade de på länken eller öppnade de ens mejlet?

Genom att mäta kundens intresse med lead scoring kan du leda dem i rätt väg. Du får även ovärderlig information du kan använda som grund för ditt automatiseringsflöde.

Kanske är de varma leads som förtjänar att fortsätta i din vanliga e-mejlsekvens.

Eller så behöver de mer peppning.

Med marketing automation kan du se till att dina prospekts får precis rätt innehåll i rätt tid.

Helt baserat på rå data från hur de interagerar med ditt innehåll.

Du kan även ta din automatisering i e-mejlmarknadsföring ett steg längre.

Till exempel kan du välja specifikt innehåll i dina mejl till prospekts baserat på dina kriterier.

Om ditt prospekt delar att de är i IT-industrin kan du i tack-mejlet skräddarsy din copy för beslutsfattare inom IT.

Automatisering sträcker sig långt och kan vara mycket kraftfullt.

Fler användningsområden för marketing automation

I det här fallet börjar din automatisering med att ditt prospekt fyller i sin mejladress.

Personen finns nu som en kontakt i ditt CRM och loggar data och händelser på hur de interagerar med din hemsida och innehåll.

Till exempel ser du om beslutsfattaren besöker din produktsida och om de laddat ner din prisguide.

Om här kan du ta din automatisering vidare.

Ponera att ditt prospekt är mycket intresserad av ditt företag.

De spenderar lång tid på din hemsida och laddar ner alla e-böcker och white papers du erbjuder.

Personen är mycket köpintresserad.

Den här biten kan du också automatisera.

Ge besökare som spenderat lång tid på din sajt skräddarsydda pop-ups med specifika erbjudanden och fånga deras uppmärksamhet i rätt tid.

Pinga dina säljare när ett lead är varmt och borde kontaktas.

En logisk startpunkt är dock att kartlägga dina idealkunders köpresa och automatisera de mest kritiska och tidskrävande delarna i din säljtratt.

Gör det med syftet att ge relevant innehåll till rätt person vid rätt tillfälle.

Varför du borde börja med marketing automation

Du har nu lärt dig att företag som implementerar marknadsföringsautomatisering ser ROI så snabbt som efter sex månader.

Du har även lärt dig att automatisering ökar antalet kvalificerade leads för B2B-företag precis som ditt.

Som om det inte är anledningar nog att utforska möjligheterna finns ännu en fördel – det friar upp dina resurser.

Med marketing automation låter du datorn göra grovjobbet i timing, relevans och utförande.

Det du behöver göra är att sätta upp dina flöden, sekvenser och skriva innehållet.

Med det sagt så betyder inte det att bra automatisering är enkelt. Tvärtom. Det är tidskrävande att sätta upp och kräver underhåll och anpassning.

Logiska flöden med bra copy kräver också stor expertis.

Om du jämför med det traditionella sättet att marknadsföra på internet så är automatisering framtiden.

Både för dig och dina prospekts.

En investering i automatisering är en investering i din tillväxt och konkurrenskraftighet.

Och är det en sak du kan vara säker på, så är det att dina konkurrenter redan har börjat eller utforskar möjligheterna – precis nu.

Marketing automation i HubSpot

Visst, smalare verktyg kan ha automatiseringsmöjligheter.

Mailchimp till exempel ger dig möjligheten att tidsbestämma utskick för mejl och kampanjer och är en form av automatisering.

Men för att få stora resultat behöver du titta på helheten, från inledande hemsidebesök till kvalificerat lead och kund.

Hela resan är mer än e-mejlmarknadsföring, även om det är en viktig del.

Du vill titta på att automatisera alla eller merparten av dina marknadsföringskanaler.

Från sociala medier till annonser, hemsida, pop-ups och formulär.

Med heltäckande automatisering i en plattform som HubSpot kan du automatisera dina mest tidskrävande och viktigaste delar.

Nyfiken på hur det kan se ut?

Marketing automation-exempel: E-mejlmarknadsföring

I rapporten, Email Marketing and Marketing Automation Excellence (2021) av Smart Insights, meddelas att marketing automation i e-mejl är den mest populära formen av automatisering för företag.

Därför vill vi visa dig hur du skapar ett effektivt e-mejlworkflow i HubSpot.

Vi skrev för ett tag sedan en e-bok till vår kund som riktar sig till beslutsfattare i slutet av köpresan.

De är akut medvetna om sina problem och söker en lösning.

Men även om e-boken svara på många av läsarens frågor och sätter kundens tjänster som direkt lösning till deras problem, så behöver vissa leads uppmuntras mer.

Här passar en riktad och automatiserad e-mejl nurturing-kampanj perfekt.

Automatiseringen börjar med att läsaren är intresserad av e-boken och fyller i sin mejladress på en landningssida eller i ett slide-in formulär.

I detta workflow har vi skapat ett automatiserat e-mejl som ger läsaren nedladdningslänken till e-boken.

Därefter rullas de in i nästa workflow.

Ingen gillar att få sin inkorg spammad.

Därför är första funktionen att avvakta fyra dagar från det att kund önskade e-boken.

Just det, värt att nämna är att dagarna kan bli fler. Man kan nämligen välja dagar där man önskar pausa flödet.

Sveriges nationaldag, julafton och nyår är det väl ändå ingen som läser mejl?

För bättre resultat — skicka när folk läser.

Efter flödet avvaktat dessa dagar kollar nästa funktion om läsaren är medlem i listan med kontakter som svarat på dessa mejl.

Listan är skapad för att snabbt få överblick över vilka som svarat och effektivt avregistrera dem från detta workflow.

Som du ser i vänsterraden är det inlagt ”Marketing email activity”, där varje mejl i vårt workflow är valt. Om kund svarar på något av dessa läggs det automatiskt till i listan.

Vår funktion är satt att titta på alla kontakters medlemskap i listor. Om de är det, vilket betyder att de svarat, då leder funktionen till what-if-branchen ”Branch 1”.

Detta betyder ett slut av flödet för kontakten.

Inget svar? Då rullar flödet vidare.

Detta upprepas för alla sex mejl tills detta workflow är slut.

Enkelt, smidigt och helt automatiserat.

Sammanfattning

Marketing automation är nutiden och framtiden.

Företagskonkurrenter i alla branscher tittar nu på teknik som kan ge dem branschfördel.

Även dina konkurrenter...

Och varför skulle de inte? Som du lärt dig genom att läsa denna artikel ser företag snabb, positiv ROI och får fler kvalificerade leads – som de kan sälja till i rätt tid.

Det är lätt att argumentera för varför marketing automation är en värd investering.

Men som vi tidigare sagt, det måste göras rätt.

Antingen genom att din marknadsavdelning testar sig på det, eller att du anställer en byrå som andas marketing automation varje dag.

Valet är ditt.

Om du vill vara i framkant och ha ett övertag i din bransch – då är marketing automation värt att spana in.

Behöver du hjälp? Vi finns här för dig.