Webbdesign har på några få år kommit väldigt långt.

En stor förändring till det bättre för hur moderna webbplatser kan fungera. 

Men vad är användbart och som du slutligen kan använda för att öka din konvertering?

Bra design är användbart och ger ett bra första intryck.

Och du kommer aldrig veta hur många leads du förlorar på grund av ett dåligt första intryck.

Dessa leads kommer aldrig att ringa dig och säga varför de inte valde att göra affärer med dig.

Det slutar helt enkelt med samtalet du aldrig får.

För att undvika att förlora leads kommer jag faktabaserat att ge dig insikter till hur en modern användarupplevelse fungerar.

Insikter du med fördel kan använda när du skapar din webbdesign strategi.

Rikta ditt innehåll mot din målgrupp

Vi vet att det är smart att förstå köpresan och din köpprofil, a.k.a. buyer persona för att på ett relevant sätt presentera innehåll och connecta med dina besökare på en personlig nivå.

När du genom din webbplats tydligt anger vem din målgrupp är, kommer folk som passar den demografin vara mer benägna att ta reda på vad du har att erbjuda, särskilt när du använder deras språk.

Att generera leads online kräver förtroende och relevans.

Det lyckas du med genom att ha en grundlig förståelse för din buyer persona, inklusive ord de använder för att uttrycka sig.

Vi ser en miljon marknadsföringsmeddelanden varje år

Per dag blir det ungefär 3 000 st. Ofantligt mycket information för vår stackars självsorterande hjärna.

Det finns intressant fakta att ta del av från George Markowsky, professor i datavetenskap vid University of Maine. Han säger att vår hjärna tar emot cirka 11 miljoner databitar per sekund, medan vi endast har förmågan att hantera 50 databitar per sekund.

Det är en enorm skillnad mellan den mängd information som sänds ut och mängden information som våra hjärnor har kapacitet att bearbeta.

Insikten kring detta är att det blir svårare att få dina potentiella kunders uppmärksamhet. Och uppmärksamhet är idag en värdefull valuta. Vilket innebär att du behöver göra det så enkelt som möjligt för dina besökare när de är på din webbplats.

Om du ger dem flervalsmöjligheter, har en stökig design och försöker få dem att göra för mycket på en gång, är chansen stor att dina besökare misslyckas att åstadkomma det de vill när de besöker din webbplats.

Och mycket troligt kommer de att missa den information du vill att de ska fokusera på. Detta är en anledning till varför landningssidor är effektiva. En sida. Ett mål.

Värdebaserade pop-ups (Källa)

Jag hatar pop-ups. Men jag är inte här för att återge mina personliga preferenser, den här artikeln handlar om att presentera statistik som kan hjälpa dig med din webbplats strategi och i slutändan din marknadsföring.

Så vad som är bra för dig att veta är att du kan öka din konverteringsgrad med hjälp av värdebaserade exit pop-ups, det vill säga när en besökare är på väg att lämna en sajt. Men observera att jag sa v-ä-r-d-e-b-a-s-e-r-a-d-e.

Vad många framgångsrika B2C e-handelssajter gör med värdebaserade exit pop-ups är att erbjuda en rabattkod, fri frakt eller andra gåvor för att få en besökares uppmärksamhet. Det kan vara särskilt effektivt eftersom besökaren inte måste registrera sig för framtida marknadsföring.

Men vad kan B2B webbplatser göra?

I slutändan (trots att jag finner dem irriterande) är pop-ups ytterligare en kanal för att leverera ett meddelande, precis som med e-postmarknadsföring. Och om det görs fel kan det vara lika irriterande.

Men om du vid en lämplig tidpunkt använder dina olika kanaler för att faktiskt leverera värde kan det tacksamt tas emot av dina besökare.

Ett förslag till B2B företag är att använda en exit pop-up på bloggartiklar med ett erbjudande som är relevant till ämnet som artikeln handlar om. Om dina besökare läser om en artikel som löser ett problem de har, kommer de att se fram emot att lära sig mer om ämnet.

Ett alternativ (och motargument) till att använda exit pop-up på artiklar är att om din besökare är intresserad av ämnet, läser de troligtvis hela inlägget, och då kan du lika gärna ha en call-to-action (CTA) i slutet av artikeln.

Precis som denna artikel.

Det är mindre störande och om din besökare klickar sig vidare via CTA är det ett kvalifikationstest på visat intresse. Och du måste inte ha din CTA i slutet av artikeln. Det går lika bra att ha den högt upp efter din inledning eller i mitten.

Listor hjälper att hålla dina besökare fokuserade

I artikeln designprinciper för en användarvänlig webbplats förklarade jag konceptet kring F-mönstret som handlar om ett användarbeteende vi har på nätet.

Du är säkerligen familjär med tanken att folk skannar av innehåll på nätet och sällan läser allting ord för ord.

Därför bör du tänka på att använda listor och börja dina underrubriker, textrader och punktlistor med viktiga nyckelord som du vill att dina besökare ska fokusera på.

Det gör det enklare att konsumera information och du kan taktiskt skapa ett naturligt flow kring vad du tycker är viktigt att fokusera på.

Läs mer om detta i artikeln för användarvänlig webbplats.

Ge dina formulär (mer) uppmärksamhet

När du bygger dina formulär är det avgörande att du är eftertänksam med vilken information du verkligen behöver utifrån vad du erbjuder och i vilket stadie din besökare är i.

Det är många variabler som har en betydelse här. Exempelvis hur bekant personen är med ditt företag (hur mycket de litar på dig), vad du erbjuder som de vill ha och vad för typ av information du efterfrågar.

Till exempel, hur ofta är det nödvändigt att fråga efter telefonnummer och adressuppgifter när kunden signar upp sig för en e-postlista eller en trial? Aldrig.

Som ett minimum behöver du alltid en e-postadress. Och om du vill göra din marknadsföring lite mer personlig behöver du förnamn.

Allt utöver detta bör du vara eftertänksam med för att inte gå miste om leads precis vid skedet då de ska fylla i ett formulär.

Majoriteten av folk skulle föredra att se något vackert utformat kontra enkelt och vanligt

I Adobes studie The State of Content ställdes frågan: Om du bara hade 15 minuter för att konsumera innehåll, vad skulle du föredra att göra?

  1. Konsumera något vackert utformat
  2. Konsumera något enkelt och vanligt

adobe-the-state-of-content-fraga-15min.png

Visserligen är frågan extremt ledande. Men det som är intressant är att 73% av millennials (personer födda mellan 1980 – 2000)  svarade att de föredrar något vackert.

Det är intressant eftersom enligt en studie från Google titulerad: The Changing Face of B2B Marketing visar det sig att nästan hälften av alla B2B researchers är millennials. Konsekvent innebär det att de påverkar beslutsfattandet och eftersom design är en faktor, är det extremt viktigt att investera i design som riktar sig till din målgrupp.

50 millisekunder för att bilda en uppfattning (Källa)

Korrekt. Du läste rätt.

Så fort din sida har laddat tar det 50 millisekunder för dina besökare att bilda en uppfattning. Med andra ord, på ett ögonblick.

Och som en studie ResearchGate utförde, rapporterades det att första intryck är 94% designrelaterade.

Självklart är kvalitetsinnehåll viktigt. Men ditt innehåll faller lätt om det omges av dålig design. Enligt studier har det visat sig att visuella intryck och navigeringen på din webbplats har det största inflytandet på folks första intryck av ditt varumärke.

Sammanfattat … design matters, make a good first impression.

40 000 i sekunden och 3 miljarder om dagen

Det är antalet Google sökningar.

Ett ord. Sökmotoroptimering.

När du skriver för, designar och planerar din webbplats är det viktigt att optimera den för sökmotorer. Ta reda på vad din målgrupp söker efter och skapa en effektiv sökordsstrategi du kan använda för din webbplats.

B2B research sker via mobilen

Från Google studien jag refererade till tidigare visar det sig att under B2B köpresan gör så många som 42% sin research från en mobilenhet. Och research från mobilen sker inte bara i soffan framför TVn. Hela 49% av B2B researchers gör det medan de är på jobbet.

De jämför priser, läser på om produkten, jämför funktioner och kontaktar leverantörer.

Med det sagt och om du tänker på hur mycket tid de spenderar på sina mobiler, förstår du att det inte är tillräckligt att bara förmedla din branschkunskap genom kvalitetsinnehåll, du måste också visa det genom din webbplats.

Det innebär att du måste leverera en bra upplevelse via mobilen (och desktop). Och när det kommer till mobila enheter är det extra viktigt att din webbplats är snabb och lättnavigerad.

En viktig punkt på din att-göra-lista för en webbplats omdesign.

Sammanfattning

Ett bra första intryck är viktigt. Ännu mer värdefullt inom B2B, där det i jämförelse med B2C sker lägre volym av affärer men med högre marginaler. Det betyder att ett lead kan vara värt flera hundratusen eller miljoner kronor.

I en värld där vi exponeras för en miljon marknadsföringsmeddelanden per år är det affärskritiskt att göra investeringar för att ditt varumärke och produkter ska sticka ut och fånga din målgrupps uppmärksamhet.

Bra design betalar av sig.

En enkel, men viktig sak du ska ta med dig från den här artikeln och tänka på är om du marknadsför till dessa fakta?

Behöver du hjälp med din webbplats design eller strategi?

Prata med oss om dina mål och vi hjälper dig att avgöra de bästa åtgärderna för att uppnå dem med din webbplats.

Bild med gul bakgrund som säger: 10 steg till en grundläggande inbound marketing webbplats