Vad gör en Inbound Marketing byrå? (Och hur du identifierar en)

Benjamin Razi

Som med de flesta val i livet vill vi vara säkra på att det beslut vi tar är rätt och att det är det bästa. Och det är inte alltid lätt.

Idag finns många företag som säger att de jobbar med inbound marketing. Det betyder att det inte är något unikt och att du behöver göra jämförelser för att vara på det klara med vad du ger dig in på.

Det är standard och något vi alla gör innan vi tar ett köpbeslut. Men för att komma fram till den information du behöver, är din utmaning att sålla genom allt marknadsföringsbrus och försäljningssnack.

Eftersom du läser detta överväger du troligtvis inbound som en metod för att generera leads och för att förbättra företagets digitala strategi.

Men du undrar.

Vad är eller gör en inbound marketing byrå?

Om du vill identifiera en inbound byrå vill du först och främst titta på vilka tjänster byrån erbjuder. Därför har vi listat ”de rätta tjänsterna” varje inbound byrå ska kunna erbjuda ditt företag.

Strategi

Den enskilt viktigaste komponenten är utan tvekan strategin. Det börjar med diskussionen kring hur ditt företag ska sätta mål, vilka målen är och processen för att nå dessa mål. Strategi omfattar också att designa storyn om din idealkund.

tratt-marknad-salj.jpg

Grunden i ett lyckat samarbete avgörs av tydlig kommunikation och bra samarbete. Därför ska strategin tydligt definiera vad som är byråns ansvar och vad ditt företag ska ansvara för.

Ett bra sätt för att förtydliga vem som ska ansvara för vad, är att använda sig av en typisk marknads- och säljtratt.

Inbound byrån ansvarar för marknadsföringen (toppen av tratten) och du ansvarar för försäljningen (botten av tratten). Mitten av tratten är ett delat ansvar mellan dig och byrån. Varför kommunikation och personlig dynamik är A och O.

Tratten delar vi upp i tre olika sektioner. Inom dessa tre sektioner har vi specifika livscykler som behöver definieras. Dessa cykler är:

tratt-prospekt-besokare.jpg

Prospekt

Ett prospekt är en webbplatsbesökare som du har minimalt med information om. Det kan exempelvis vara någon som har anmält sig till ditt nyhetsbrev och inte gjort så mycket mer.

tratt-lead.jpg

Lead

När vi använder termen lead menar vi en person som har fyllt i ett formulär för att ladda ner en e-bok, whitepaper, industrirapport, osv. I det här läget har den potentiella kunden visat större intresse, och förutom namn och e-postadress har personen exempelvis delat med sig av information som roll, företag och mer därtill.

tratt-mql.jpg

Marketing Qualified Lead (MQL) – Marknadskvalificerat lead

En person som har engagerat sig på en djupare nivå. Det kan vara att personen har laddat ner guider, besökt flera sidor på webbplatsen, medverkat på webinar, osv.

I den här delen av processen lämnar oftast inbound byrån över "varma leads" och du tar över ansvaret för att kontakta kunden.

tratt-sql.jpg

Sales Qualified Lead (SQL) - Säljkvalificerat lead

SQL är kvalificerade leads från marknadsföringsprocessen och som du har bestämt är värda att följa upp på.

tratt-mojlighet.jpg

Möjlighet

Är ett säljkvalificerat lead som du har kommunicerat med och loggat som en potentiell kund.

tratt-kund.jpg

Kund

Sista steget handlar om att stänga affären och markera personen som kund.

Done och nu ringer du i säljklockan ;)

Sökmotoroptimering (SEO)

Inbound marketing och sökmotoroptimering (SEO) går hand i hand. Utan SEO, kommer du få kämpa för att få rätt typ av trafik och blir tvungen att ta till betald annonsering.

Och att bara fokusera på SEO kommer inte att löna sig. Det är med hjälp av inbound som du bygger kundförtroende och konverterar besökare till leads och kunder.

Det ena fungerar inte utan det andra. Utan SEO är det ingen som hittar dig och utan inbound lämnar besökarna din webbplats eftersom det inte uppfyller deras behov, oavsett hur väl det rankas.

För att lyckas i dagens affärsklimat måste du ha ett kundcentrerat fokus, vilket innebär att ha strategier för både SEO och inbound.

Frågor som inbound byrån bör involvera dig i:

  • Nyckelordsanalys med rapportering om vilka nyckelord det är som stiger och vilka som faller. Och med en dialog om varför.
  • Vilka nyckelord är nära att rankas på första platsen som vi bör fokusera på?
  • Finns det relaterade nyckelord vi kan optimera för?

Om du redan har skrivit flera blogginlägg men inte ser ökad trafik, leads eller kunder, kan inbound byrån hjälpa dig att optimera just dessa artiklar.

Webbplats

Alla vägar leder till din webbplats. Därför bör varje inbound byrå kunna utveckla, designa och leverera en webbplats.

En bra byrå bör inte bara skapa en webbplats som ser tilltalande ut. Att försöka vinna designpriser är inte det som hjälper ditt företag att nå affärsmål. En inbound byrå bör fokusera på att skapa en optimerad webbplats, med fokus på att konvertera leads till kunder.

I skapandet av webbplatsen inkluderas landningssidor, tacksidor, call-to-action och formulär.

Content

Utifrån den satta strategin, dina buyer personas och deras köpresa hjälper inbound byrån dig med att skapa en framgångsrik blogg.

Bästa praxis för en framgångsrik blogg är:

  • Att välja ett relevant ämne och en tilltalande titel (svara på frågor som folk söker svar på)
  • Bra formatering (en bra upplevelse) och sökordsoptimerad (vilka nyckelord dina personas använder)
  • Promota erbjudanden för att generera fler leads
  • Analysera prestandan för dina blogginlägg (vilka ämnen är populärast och hur många klickar på dina CTA)

När det kommer till att blogga finns det oftast två läger. Vissa vill skriva sina egna artiklar och andra inte. I det läget kan inbound byrån hjälpa till med detta.

Hur lång ska en artikel vara?

Längden är inte avgörande för att en artikel ska vara bra. Det viktigaste är att det svarar på frågan dina personas har, att den är relevant, utbildande och lättläst.

Däremot är det vanligt att definiera bloggartiklar utifrån två kategorier. Enligt inLinks definition.

  • 600-800 ord är standardartiklar
  • 1000-1500 ord är långformatsartiklar

Förutom bloggartiklar, kan byrån hjälpa dig med:

  • E-böcker
  • Presentationer
  • Whitepaper

Sociala medier

En inbound byrå hjälper dig med dina övriga digitala kanaler och kan antingen ta fullt ansvar eller delvist ansvar för att schemalägga och publicera inlägg.

Med ett fullt ansvar sköter byrån alla dina sociala kanaler, rapporterar tillbaka på resultat och provar nya idéer för att öka engagemanget.

Det är inte ovanligt att en inbound byrå hjälper dig med betald marknadsföring i sociala medier som Facebook, LinkedIn och Twitter. Och en bra byrå grundar annonseringen utifrån dina personas och utför A/B tester för att komma fram till vad som ger högst konverteringsgrad.

E-postmarknadsföring

Varför är e-postmarknadsföring fortfarande viktigt? För att en bra inbound byrå är medveten om följande:

  • Att det finns över 4.3 miljarder e-postkonton som skickar över 205 miljarder e-postmeddelande dagligen.
  • E-post är en kanal du har kontroll över. Facebook och Google ändrar ständigt sina algoritmer och det är inte alltid lika självklart vad som funkar bäst. E-post är ”exklusivt” och personligt.
  • E-post har en marknadsförings ROI på 4 300%

En inbound byrå kan hjälpa dig med automatiserade e-postflöden beroende på en handling som en webbplatsbesökare eller lead tar.

Sammanfattning

Inbound Marketing är en investering, ett långsiktigt arbete och att välja fel byrå är kostsamt i både tid och pengar. Många byråer kräver en överenskommelse på minimum tolv månader eller mer, och att välja fel byrå kan innebära en kostnad på flera hundratusen kronor.

En bra fråga är.

Om byrån litar på sin egen förmåga att leverera, ska det krävas att de binder upp sin kund med långa avtalstider?

Om valet står mellan två olika byråer, låt inte pris vara en avgörande faktor. Backad av den universella regeln att du får det du betalar, kommer en bra inbound marketing byrå kommer att ge dig avkastning på din investering.

Information är nyckeln inför ett köpbeslut och ju mer utbildad köparen är, desto bättre blir beslutet. Har du fler frågor och vill bolla med någon?

Boka en 30 minuters kostnadsfri inbound konsultation och få svar på alla dina frågor.

Om författaren
Benjamin Razi

Benjamin Razi

Benjamin är en digital strateg med en analytisk och filosofisk inställning till affärer — ett fall av vänster och höger hjärnhalva som slåss om uppmärksamhet. Han hjälper IT & Telekomföretag att få fler kunder genom att kombinera psykologi, strategi och design.

Nästa steg

Boka strategimöte

Skriv ett svar

Vi är fan av starka åsikter och vi gillar att argumentera som om vi har rätt och självklart lyssna som om vi har fel. Så var inte blyg med att säga vad du tycker.