Tjänsteföretag som advokat- och redovisningsbyråer har oftast samma typ av arkitektur, design och budskap presenterat på sina webbsidor.

Onlinenärvaron ser likadan ut, säger samma sak, gör samma misstag och oftast är det OK. För samma tjänster som en kund hittar på ditt företag, förväntar sig kunden att hitta hos dina konkurrenter.

När jag surfar in på en webbsida som erbjuder redovisningstjänster förväntar jag mig att se standardtjänster som löpande bokföring, lönehantering, bokslut, deklarationer och många gånger rådgivning.

Klassisk status quo.

Medan det är bra att passa in är det också viktigt att sticka ut för att vinna affärer över branschkollegor. Vill du särskilja dig behöver du göra något som sträcker sig utöver branschstandarden.

Vad är det som får en redovisningsbyrå att stå ut bland konkurrenterna som den mer trovärdiga byrån? Den byrån som potentiella kunder vill inleda en affärsrelation med?

För att differentiera din byrå måste du tänka på HUR du presenterar dig själv. Låt oss därför gå igenom sju enkla saker du kan göra på din webbplats för att bygga förtroende online.

#1 Språk och visuellt

Där det är naturligt och möjligt, eliminera ord som "vi" och ersätt det med ord som "du" och "dina". Som människor resonerar vi på en djupare nivå till textinnehåll riktade direkt till oss än texter som är självmarknadsförande.

Trimma häcken och putsa till den. Det jag vill få fram är att vi är visuella av oss och tycker inte om att läsa för mycket text.

Presentera därför ditt budskap snabbast möjligast med stora rubriker, stödjande underrubriker och korta stycken. Det är faktorer som gör att vi konsumerar information snabbare. 

Undvik att använda fackspråk. När du pratar som dina kunder pratar skapar du en samhörighet och får kunden att känna att du pratar med dem och inte till dem, det gör en stor skillnad.

#2 Kultur

Med mycket som är likt och harmoniserat i advokat- och redovisningsbranschen kan det vara en utmaning att hitta egenskaper som separerar ditt företag från mängden.

Något som är effektivt och nästan helt omöjligt att kopiera är företagskulturen. 

Som Peter Drucker sa:

Culture eats strategy for breakfast

Med en uppmuntrande företagskultur har vi ett system med gemensamma värderingar och övertygelser som reglerar hur människor beter sig inom företaget. Det ökar sammanhållningen och engagemanget. Det resulterar i att vi gör det där lilla extra.

Var öppen med företagskulturen och få dina prospekts att förstå vad företaget gör och hur. Och varför företaget finns. 

En webbplats som utstrålar en stark känsla av kultur bör ha följande delar:

  • En "Om oss" sida som berättar en engagerande historia. Det innebär att du har tillbringat tid för att få dina prospekts att empatisera och förstå din resa. Du kan göra detta genom att ha en visuell tidslinje, bilder på företagets gamla kontor, citat från anställda och massa annat som är personligt.
  • Uppdrag, vision, syfte och kärnvärden. Tala om för dina prospekts varför du stiger upp på morgonen, anledningen till att företaget finns, vilka problem du löser och varför de ska köpa av dig.
  • Visa bilder från ditt team. Profilbilder är bra men visa hur organisationen jobbar ihop som ett kollektivt team för att hjälpa kunder och prospekts att lösa deras dagliga problem. Visa också att ditt företag har roligt. Bilder från kick-offen och skidresan är perfekt, använd det i tidslinjen.
  • Ansvar och hållbarhet. Det handlar inte bara om vad som händer på sista raden. Många av oss tycker om att jobba ihop och samarbeta med generösa människor. Bidrar företaget till välgörande ändamål? Lyft fram det på ett relevant sätt.
  • Länka till dina sociala profiler. Sociala medier är ett perfekt medium för att vara ännu mer personliga och ge dina kunder ”behind the scenes footage”.

Kom ihåg att besökare på din webbplats är människor med egna uppfattningar och värden. Använd företagskulturen för att bygga förtroende och resonera till dem på ett personligt plan.

#3 Sociala bevis (rekommendationer)

En specifik sida tillägnad för skryt är sällan något som lockar till intresse. Men rekommendationer i ett sammanhang, det är intressant.

Använd relevanta rekommendationer från kunder direkt på sidan som presenterar dina tjänster. Och förklara hur tjänsterna löste deras problem. Det skapar förtroende och förståelse. 

Har företaget vunnit och fått pris? Överväg att använda dessa i sidfoten för att säkerställa synligheten och visa varför ditt företag är bra.

Fått erkännanden? Var stolt. Det är ett bevis för att det du gör fungerar. Och det skapar förtroende.

#4 Utbilda dina prospekts

Prospekts är på din webbplats för att utbilda sig själva om en utmaning de står inför. 

Ditt jobb är att utbilda dem i deras sökande. Om din webbplats endast sträcker sig till att förklara vilka tjänster du erbjuder missar du möjligheten att bygga upp ett förtroende med dina prospekts medan de är i medvetandestadiet under deras köpresa.

Medvetandestadiet är när dina prospekts fortfarande inte har satt fingret på deras problem och söker efter utbildande material som kan hjälpa dem att lösa problemet.

Utveckla ett förtroende under just den inledande fasen med att skapa bra och förklarande innehåll i form av blogginlägg, guider, checklistor och e-böcker.

Precis som det förklarades med sociala bevis bör de användas i sitt sammanhang.

Exempelvis. Om företaget har certifierade redovisningskonsulter och du har ett blogginlägg tillägnat till skatterådgivning, ha en länk till ett erbjudande som är relaterat till inlägget som ditt prospekt precis har läst.

Vilket skulle kunna vara ”Gratis e-bok: 10 nya skatteregler som alla företagare måste veta”.

#5 Visa priser (eller åtminstone sätt förväntningar)

Sluta vara rädd för att berätta för folk vad de kan förvänta sig genom att spendera pengar på ditt företag. Det är inte viktigt att du är exakt, men det är viktigt att du är transparant och hjälper dina prospekts att förstå deras investering.

Här följer tre effektiva sätt att göra det på:

  • Skapa en sida med framgångssagor från kundfall. Använd verkliga berättelser om dina kunder. Lyft fram erfarenheterna före och efter deras engagemang med ditt företag.
  • Där det är relevant, inkludera en sektion som presenterar ditt företags bäst utförda jobb.
  • Visa verklig data och statistik. Vem som helst kan göra tomma påståenden om sitt arbete, men backar du upp det med siffror bygger du upp förtroende och trovärdighet.

#6 Nej till stockfoton

Detta är viktigt, folk vill köpa från riktiga människor och dina prospekts kommer upptäcka om du har använt stockfoton från en mils avstånd och det minskar trovärdigheten för ditt företag.

Stockfoto på människor

Det är inte trovärdigt att dessa personer jobbar hos dig och lika snabbt som dessa bilder får dina prospekts att sikta muspekaren på bakåt knappen, lika snabbt är det en förlorad potentiell kund.

Vill du inte anlita en professionell fotograf för att ta bilder, ta fram den lilla enheten du har i fickan och knäpp bilder på konferensrummet och när kollegor jobbar.

Det är bilder med autenticitet och det ger en övergripande äkthet kring ditt varumärke och design.

#7 Go mobile. Mobilanpassa webbplatsen

Responsiv webbdesign är inget alternativ, det är ett måste. Webbsurf ökar via mobila enheter från år till år och står idag för ett snitt av minst 60 % av trafiken till webbsidor.

Med webben precis vid våra fingertoppar finns det ingen anledning för dina prospekts att vänta med att kontrollera din webbplats via datorn hemma eller på kontoret.

Folk pratar om ditt varumärke medan de är på nätverksevent eller vid middagsbordet med vänner. Därför måste det mobila intrycket bidra till en minst lika bra kundupplevelse som när det ses från en större skärm.

Sammanfattning

Bygg din webbplats och annan onlinenärvaro med dessa tips i åtanke och du kommer ha ett försprång mot dina konkurrenter. Genom att fokusera på trovärdighet kommer dina webbplatsbesökare att känna sig tryggare med ditt företag.

När du har genomfört alla ovanstående steg kommer många av dina prospekts vara ivriga att ladda ner material från din webbplats och starta en konversation med ditt företag.

Gör det därför enkelt för dina prospekts att kontakta ditt företag genom att förse dem med en yta (eller ytor) där de kan lämna sina uppgifter.

Varför inte kombinera det med en live chatt för att interagera och besvara frågor i realtid?

Fler optimeringstips? Ladda ner vår gratis guide.

Boka strategimöte