Om du vill ge ditt företag en skjuts framåt, gäller det att gå online, speciellt eftersom fler och fler tjänster blir molnbaserade, och att dina kunder gör större delen av sin köpresa online.

Som vi är medvetna om är det hård konkurrens i redovisningsbranschen och när varje byrå säljer liknande tjänster är det svårt för kunderna att förstå skillnaderna och vad som separerar ena byrån mot den andre.

Ett av de bästa sätten för att nå ut till nya kunder är att använda internet effektivt med en genomtänkt online närvaro.

Det vill säga att använda online marknadsföring för att rikta in dig mot dina idealkunder och för att driva in relevant och kvalificerad trafik till din webbplats.

Nedan följer enkla och handfasta tips till redovisningsbyråer som vill generera leads online.

Inkludera ett formulär på webbplatsen

Formulär är ett av de viktigaste komponenterna på din webbplats och du vill placera ut dessa på strategiskt utvalda platser.

Ett par fördelar med formulär på din webbplats är:

  • Om det är enkelt att kontakta dig är det mer troligt att du blir kontaktad.
  • Det skapar trygghet för den som fyller i formuläret då de flesta formulär ger tillbaka feedback på att meddelandet är mottaget.
  • Det är enklare för dig att filtrera på meddelanden eftersom du kan sätta upp regler på ämnesraden. Exempelvis vill du kanske alltid att prisfrågor ska gå till säljavdelningen medan tjänstefrågor ska gå till dina seniora konsulter.
  • De flesta formulär ser till att e-postadresserna lagras i en databas vilket inte bara ser till att du får behålla e-postadressen, men att du effektivt kan vårda dessa leads genom e-postmarknadsföring och utbilda dina prospekts i frågor som är relevanta för dina tjänster till den nivån att du värvar prospekts till kunder.

Överväg en PPC-kampanj

PPC (pay per click) marknadsföring fungerar för många branscher, om inte alla, men speciellt för tjänstemannaföretag som redovisningsbyråer.

Med hård konkurrens inom ett område, t.ex. att alla är samlade med tusentals andra redovisningsbyråer i Stockholm och du tycker det är svårt att nå ut till nya kunder, kan du se en väldigt god ROI med en PPC-kampanj.

Hur många redovisningsbyråer som finns i Stockholm

(enligt en offertsajt för att hitta redovisningsbyråer nämns det att det finns totalt 3937 redovisningsbyråer i Stockholm)

Hur en PPC-kampanj fungerar

Du börjar med att signa upp dig hos en tjänst som Google Adwords, vilket tillåter dig att ”buda” på nyckelsökord som en potentiell kund kan söka efter i sökmotorer för att hitta ditt företag.

När du vinner budet, kan du skräddarsy din PPC-kampanjs utseende och demografiska information (t.ex. om du endast vill hitta kunder inom en 10 mils radie från kontorsadressen, då löser Google det)

När någon matchar ditt kriterium genom att skriva in nyckelsökordet som du har budat på, kommer din PPC-kampanj att dyka upp på söksidan.

Det betyder att du endast får relevant och kvalificerad trafik (leads) till din webbplats när någon trycker på dina PPC-annonser.

Skaffa en företagsblogg och blogga frekvent

Alla inom redovisningsbranschen bör ha en företagsblogg. Revisorer och redovisningskonsulter besitter kunskaper som varje företagare är i behov av och söker efter dagligen.

Och det är tryggt att säga att det finns en enorm potential för att utbilda prospekts och värva dem till kunder.

Med en blogg har du flera fördelar som inget företag bör vara utan:

  • Med en blogg får du ett enormt SEO lyft (sökmotoroptimering) och det är inte omöjligt att du via bloggen tar en topplacering bland sökresultaten. Speciellt för den lokala SEOn, fler och fler söker (speciellt på mobila enheter) efter lokala företag och därför kan lokal SEO hjälpa dig att stå ut bland sökresultaten.
  • Med en blogg har du chansen att visa den mänskliga sidan av ditt företag, vilket gör det betydligt enklare att bli omtyckt. Du bygger förtroende online och får kunder att resonera med det du skriver om. En särskiljande faktor.
  • Med en blogg står du ut och visar verkligen vad du går för. När kunder är i sin sökandefas vill de hitta experten inom just det ämnet de letar svar på. Står ditt företag då ut som en expert, kan du räkna med att kunder vill göra affärer med dig.

Bästa av allt med en blogg är att det är gratis, enkelt att komma igång med och det är något helt magiskt med att få använda sin högra kreativa hjärnhalva.

Sammanfattning

Vi har gått igenom några av alla topprioriterade saker du kan göra, men det finns mycket mer att göra för att verkligen optimera din webbnärvaro och börja generera leads.

Ett annat enkelt tips är att sätta upp sociala profiler på åtminstone Facebook och LinkedIn för att nå ut till fler blivande kunder.

Tänk också på att skapa landningssidor för att lyfta fram och marknadsföra specifika tjänster och överväg e-postmarknadsföring.

Text som presenterar hur inLinks metoder med uppmaning att schemalägga ett samtal.