Nuförtiden tror jag inte att du kan ha en hållbar strategi om det inte uttryckligen adresserar den digitala revolutionen som påverkar oss alla.

Detta är fakta. Om du ignorerar det kommer du att hamna efter.

... och då är frågan.

Vad är strategi?

Wikipedia definierar strategi så här: strategi är villkoren för hur en organisation sätter mål, vilka målen är och processen för att nå dessa mål.

Digital strategi är just det, strategi. Fundamentalt är en digital strategi planen för hur du ska använda dina digitala kanaler för att uppnå mål.

När vi nämner digitala kanaler pratar vi om internet och saken är den att internet är stort, komplext och en ganska ny teknik.

Om vi räknar från tiden internet blev kommersiellt tillgänglig för den allmänna massan, vilket enligt många anses vara från år 1995, är internet en ung och omogen 20-åring vi har att göra med.

Internet är dessutom under ständig utveckling och väldigt verksamhetskritiskt, därför är det ett måste att ha en strategi, en plan för att göra rätt saker, i rätt ordning i alla dina digitala kanaler.

Sanningen är den att i slutändan hamnar alla som du har en affärsrelation med på din webbplats och med webben som vårt viktigaste onlineverktyg, behöver du alltid besvara frågan, vad är mina topprioriterade mål?

Är det exempelvis att:

  • Attrahera nya och återkommande besökare till min webbplats?
  • Rekrytera nya talanger till företaget?
  • Framhäva varumärket för att öka min igenkänningsfaktor?
  • Få besökare att anmäla sig till mitt seminarium, webinarium eller e-postlista?

Oavsett vad du vill uppnå, behöver mål vara uppnåeliga och mätbara på kort och lång sikt. Framförallt om du vill ha koll på att det du gjorde fungerade.

Kom ihåg att vara SMART. Mål måste vara specifika, mätbara, accepterade (går det att uppnå), realistiska och tidsbestämda.

Identifiera dina topp tre mål och skriv ner dem, vilket kommer vara det som guidar strategin.

Med väldefinierade mål vet du sedan hur designen och utvecklingen av webbplatsen kan stödja målet.

Tittar vi på företag som jobbar tillväxtfokuserat, använder de sin webbplats som en del i sin övergripande tillväxtstrategi och ser det som en ovärderlig tillgång för företagets fortsatta utveckling.

Resultatet blir att webbplatsen effektivt presterar som deras bästa säljare - en person som jobbar utan krav på övertidsersättning 24 timmar om dygnet och följer kunden i sin köpresa.

... och då kan vi konstatera att 

För att uppnå affärsmål krävs det en (digital) strategi

Och visst kan det verka självklart, men trots det självklara, är det fortfarande väldigt många som inte har en tydlig strategi för deras webb.

Hur många av oss kan ärligt talat säga att det finns någon ansvarig på företaget för att påverka företagets onlinenärvaro?

Hur många av oss kan stolt säga att det finns en tydlig plan för att strategiskt använda webben som ett sätt för att förbättra marknadsföringen och öka försäljningen?

Och det är särskilt viktigt speciellt som internet har förändrat kundernas beteende och förväntningar på ett sätt som har skakat om många branscher. 

Låt oss därför gå igenom tio avgörande saker alla webbplatser måste ha.  

(Vi kommer att använda en redovisningsfirma som ett exempel, men oavsett om du har en advokatfirma, konsultfirma, ett IT-bolag eller enmansföretagare är alla tips fortfarande lika relevanta, nödvändiga och applicerbara.)

#1 Dina redovisningstjänster

Att du skall lista dina tjänster är en självklarhet, men finns det specifika områden du specialiserar dig inom? Som exempelvis:

  • Skattefrågor
  • Lön och HR
  • Ekonomisk rådgivning till VD -och ledningsgrupper
  • Ekonomichefsfunktioner

Har du områden du är bättre på eller områden du hellre vill fokusera på?

Framhäv dessa specifika områden mer detaljerat och skriv stödjande och relevanta stycken (minst 300-400 ord) som förklarar mer ingående kring funktion och nytta för dina prospekts och kunder.

Detta är innehåll som Google gillar och indexerar – och görs det rätt driver du kvalificerad trafik till din webbplats (potentiella kunder som söker specifikt efter dessa tjänster)

#2 Dina anställda

Bygg förtroende mot prospekts och kunder genom att ha en ”vårt team” sida som framhäver dina anställda med roll, kontaktuppgifter, sociala profiler och eventuellt en minibeskrivning som förklarar varje konsults kvalifikationer och fokusområde.

#3 Karriär

Det är hård konkurrens i branschen och oavsett om du anställer eller inte vill du uppmuntra till spontanansökningar och framhäva vilka anställningsförmåner du erbjuder.

Topptalanger vill jobba på en plats som erbjuder utvecklingsmöjligheter, visa därför hur andra har lyckats klättra och göra karriär på din byrå.

Har någon börjat som en anställd men nu några år senare blivit en partner?

Skriv en fallstudie om hur det gick till. Det kommer att locka andra talanger med vinnarmentalitet och inspirera befintliga anställda att göra bättre ifrån sig – alla vill bli nästa Zlatan.

Visa din mänskliga sida. Har du en stående budget för kickoffer och andra events? Skriv då om dessa och varför du tycker det är viktigt.

#4 Branschspecifika verktyg

Detta kräver troligtvis att du tar in en utvecklare, men det är ett utmärkt sätt för att särskilja dig och driva in nya som återkommande webbplatsbesökare till din webbplats.

Vad skulle det kunna vara för verktyg?

Det kan vara ett grundläggande verktyg som en kalkylator för att räkna fram skattesatser, arbetsgivaravgifter, ägarutdelning osv.

Tänk på något som relaterar till just ditt specifika specialistområde som vi nämnde under punkt 1.

#5 Kundfall

Differentiera din redovisningsbyrå genom att lyfta fram dina prestationer kopplade till olika kundfall.

Beskriv vilka tjänster du implementerade för dessa kunder och förklara vad du lyckades åstadkomma såsom ökad lönsamhet, affärsrådgivning eller hur du lyckades sänka skatten.

När du skriver om dessa kundfall, använd en säljande titel, exempelvis:

  • istället för att skriva Kundfall: Företaget AB
  • skriv istället: Kundfall: Hur Arkitektbyrå i Stockholm sänkte skatten och ökade lönsamheten

Om du riktar dig till just arkitektbyråer är det här ett väldigt intressant kundfall för andra arkitektbyråer.

#6 Opinionsbildning

Ha en åsikt. Redovisningsbranschen är en dynamisk bransch med ständigt förändrade och nya löneregler, skatteregler, pensionsregler – and you name it. 

FAR publicerar branschspecifika nyheter på löpande band och som många andra ämnesexperter har du säkerligen åsikter du kan skriva om som är fördelaktigt för dina prospekts och kunder att ta del av.

Varför inte skriva en bloggartikel på din webbplats som ett gensvar kring ett ämne du vet mycket om och e-posta det till dina kunder?

Med en välgrundad och övertygande artikel kommer du utan tvekan att bli citerad och länkad till. Det är med andra ord sökmotoroptimering som hjälper dig att hamna i topp hos Google

Ett annat exempel är att skriva om förändringar du skulle önska att se. Vilket kan vara förlegade lagar som inte är anpassade för vår digitala tidsålder.

Skriv en artikel om den förödande kvittohanteringen och den kostsamma hanteringen det innebär.

#7 Leadsgenerering

Data är framtidens valuta, därför, när du har lockat besökare till din webbplats är nästa steg att konvertera besökare till leads genom att samla in deras kontaktuppgifter.

Nu är det så att ingen ger frivilligt bort sina kontaktuppgifter, vilket betyder att du behöver erbjuda något i gengäld.

Det kan du göra i form av content (innehåll) som exempelvis guider, eller en sammanställd e-bok från ett av dina kundfall som går in på detalj kring vad och hur du förbättrade kundens affär.

bokoredo-asset-exempel.jpg

Ett annat alternativ är att ha ett offertverktyg som besökaren kan fylla i för att få en prisförväntan. Ett bra exempel är Bokoredo's intuitiva och användarvänliga prisverktyg.

När du får in ett lead är det viktigt att du är snabb - supersnabb!

Enligt en studie utförd av Harvard Business Review är det sju gånger högre sannolikhet att kvalificera ett lead om du kontaktar dem inom en timme.

Mitt tips om du är på en större redovisningsbyrå, är att skicka alla inkommande leads till en av dina partners och om du är på en mindre byrå, direkt till VD:n.

#8 Calls-to-action

Inom marknadsföring är ett call-to-action (oftast förkortat till CTA) en uppmaning till dina besökare, leads och kunder att utföra en handling. Det är helt enkelt en instruktion till dina besökare vad du önskar att de gör.

netflix-cta-exempel.jpg

Begränsa dig inte till att använda CTA’s endast på din webbplats. Använd det i dina mailsignaturer, e-böckerna du skapar och i slutet av dina bloggartiklar.

I de flesta lägen vill du endast använda en CTA – även om det i vissa fall är försvarsbart med flera (mer om det i en framtida artikel). Som ett skräckexempel, tänk att se följande CTA's på samma sida:

  • Ladda ner vår e-bok nu!
  • Anmäl er till vårt nyhetsbrev idag!
  • Har ni frågor? Kontakta oss idag!
  • Ladda ner vår checklista för vad ni behöver tänka kring 2016 års skatteregler.

Vad är det du vill att kunden gör? Fokusera på en primär handling och använd en CTA med ett specifikt mål.

Det är OK att vara kreativ med dina CTA's men det viktigaste är att vara tydlig. Här följer en checklista för en effektiv CTA.

Lätt igenkännligt:  För att någon ska klicka på din CTA måste de först se den. Använd inte samma färger som ditt varumärke och ha en kontrast till den övriga webbdesignen.

Copy som inspirerar till handling: Copy är text och det duger inte att säga ”Skicka” som text till en CTA knapp. Du behöver använda text med handlingsinriktade verb som fångar upp besökarens uppmärksamhet.

Ett par exempel på handlingsinriktade CTA's med verb:

  • Klicka här för detaljer
  • Prata med våra konsulter
  • Ladda ner en gratis kopia
  • Kom igång

Presentera ett tydligt värde: Tala tydligt och uttryckligen om vad som kommer att hända när någon klickar på en CTA. Förväntas de ladda ner en e-bok, anmäla sig till ditt nyhetsbrev eller boka en kostnadsfri rådgivning? Se till att det framgår tydligt.

Efter klick, skicka till en specifik sida (företrädesvis en landningssida):  En CTA är en CTA oavsett vart du skickar en besökare, men det är som mest effektivt när besökaren skickas till en dedikerad landningssida med ett specifikt mål som t.ex. att ladda ner en e-bok.

En CTA bör också gå i linje med besökarens köpresa. Exempelvis är det en dålig idé att ha en CTA för att boka en konsultation med dig på en bloggartikel som handlar om skattefrågor.

Varför?

Folk som läser om skattefrågor vill lära sig mer om skattefrågor, därför är det bättre att inkludera ett erbjudande om att ladda ner din e-bok ”2016 års skatteregler och vad du måste veta".

Det är en CTA som är relevant med besökarens köpresa.

#9 Landningssidor

Vad är en landningssida? Det finns olika typer av landningssidor och den vanligaste är leadsgenererande landningssidor som då definieras utifrån två kriterier:

  1. En sida på din webbplats som har ett formulär
  2. En sida som är skapad enbart med syftet att fånga upp en besökares information via formuläret

versal-landningssida-exempel.jpg

Lägg märke till hur landningssidan inte har några distraktioner - den har en tydlig förklarande text, ett formulär och är helt optimerad för att fånga en besökares information.

Formuläret på landningssidan skapar möjligheten för att konvertera besökaren och det är vad marknadsförare ofta kallar för konversionshändelse (conversion event på eng.)

Exempel på konversionshändelser kan vara att fylla i ett formulär för att ladda ner e-boken du skrivit eller fylla i e-postadressen för att prenumerera på din blogg.

Formuläret på landningssidan och oavsett antal fält, har som mål att en besökare ska ge dig sin information i gengäld mot att du erbjuder något tillbaka.

Om en sida på min webbplats har ett formulär, är det då en landningssida?

Inte riktigt, låt oss säga att du har ett formulär på kontakta oss sidan eller direkt på hemsidan (huvudsidan), trots det klassas inte dessa två sidor som landningssidor.

Varför?

En hemsida har många andra funktioner och syften än att bara fånga in en besökares information via ett formulär.

Din hemsida är en plats där du introducerar någon till ditt företag och du vill ge besökaren en naturlig väg till dina andra sidor, som exempelvis dina tjänster.

En kontaktsida, trots att den ofta har ett formulär, har funktionen att ge alla kontaktvägar till ditt företag. Det vill säga dina sociala profiler, adress, organisationsnummer och telefonnummer.

Syftet med kontaktsidan är att göra det enkelt för dina besökare att kontakta dig.

En landningssida är en sida som en besökare landar på med ett enda syfte och innehåller ett formulär och som är helt distraktionsfri från alla element som inte lockar besökaren till att lämna ifrån sig information.  

Det är värdet med landningssidor. En konverteringsoptimerad sida som du riktar dina calls-to-action till och som är avskalad på alla objekt som distraherar besökaren.

#10 Nyhetsbrev & E-postmarknadsföring

Du bör definitivt på regelbunden basis använda dig av e-postmarknadsföring för att nå ut till dina prospekts och befintliga kunder. På flera av dina sidor bör det finnas en enkel metod för att registrera sig till ditt nyhetsbrev.

Ett par naturliga och rekommenderade platser är:

  • I sidopanelen på bloggsidan
  • I slutet av varje inlägg
  • I sidfoten

Använd ett formulär, inte en länk som uppmanar till att anmäla sig till ditt nyhetsbrev.

Varför?

Vi har ett naturligt motstånd till att behöva klicka oss vidare. Att använda ett formulär där besökaren befinner sig just då gör det enklare att anmäla sig till ditt nyhetsbrev.

suitsupply-e-post-anmalan.jpg

Till skillnad mot ett formulär på en landningssida som kan innehålla flera fält att fylla i, är min rekommendation att begränsa formuläret för att anmäla sig till ditt nyhetsbrev till max två fält att fylla i – vilket skulle vara förnamn + e-postadress.

Tänk också på hur du utformar texten kring ditt nyhetsbrev. Tänk igenom det som vi nämnde med calls-to-action. Använd en övertygande rubrik för att ge ett bra skäl till varför någon ska anmäla sig till ditt nyhetsbrev.

Som revisorer eller redovisningskonsulter besitter du spetskunskap som är guld värt. En bra rubrik för att anmäla sig till ditt nyhetsbrev skulle kunna vara: Anmäl er till vårt nyhetsbrev och få gratis hjälp.

När du har prospekts och kunder på din e-postlista ligger framgången i att utforma ett nyhetsbrev som är formaterat för att introducera dina läsare till ämnen du skriver om på din blogg och göra det enkelt att klicka sig vidare till artikeln.

I nyhetsbrevet vill du skriva om vad du har publicerat på bloggen och vilket problem det syftar till att lösa och möjligtvis vill du uppmana folk till att kontakta dig för en prisfråga kring ämnet du skriver om. Som exempelvis, smart skatteplanering.

Sammanfattning

Webben har en avgörande betydelse för att du ska lyckas med dina affärsmål och tiden är förbi då en webbplats endast används som en digital broschyr för att publicera ett tjänsteutbud och kontaktuppgifter till företaget.

En lyckad webbplats behöver mer än bra funktioner, förmågan att bli hittad och en optimerad design. Det och en hel del annat gör skillnaden.

Framförallt behöver du en strategi och mål som du mäter - och ärligt talat, det handlar inte om en separat strategi, det handlar om företagets övergripande STRATEGI.

Det vill säga. Vare sig vi pratar om "webbstrategi" eller "digital strategi" är det helt enkelt bara strategi i en digital värld.

För att få ut mer av din webbplats och fler användbara tips, ladda ner vår kostnadsfria och lättkonsumerade e-bok.

Ladda ner din kopia