Förra veckan var jag i ett telefonsamtal med VD för en redovisningsbyrå. Agendan för samtalet var digital marknadsföring. Och samtalet gick ungefär så här:

Jag: Hur kommer det sig att du använder dig av betald annonsering?

VD: Vi har någon som hjälper oss med Google annonsering och de har fått bestämma allt. Och syns man inte finns man inte.

Jag: Hur länge har du annonserat?

VD: Ett år ungefär.

Jag: Har du räknat på vilken avkastning annonseringen gett?

VD: Nej...(skratt) trots att vi är en redovisningsbyrå.

Jag: Så inga potentiella kunder har ringt er?

… en kort tystnad

VD: Jo, men det var någon som trodde vi var ett annat företag.

(detta är en sann story – I’m not making this up)

Jag: Varför fortsätter du att betala för annonsering?

VD: Vet inte, men vi måste ju synas. Men nu när du ställer frågan är det kanske dumt.

Svaret på frågan är. Inte nödvändigtvis. Det beror på vart man skickar trafiken och att man har en tydlig bild framför sig av vem man vill nå - då kan du rikta annonseringen mot dina specifika köpprofiler.

Och sanningen är den att många revisions- och redovisningsbyråer går miste om stora möjligheter att attrahera kunder med verktyg som finns precis framför dem.

Många byråer tänker fortfarande traditionellt och vet därför inte hur de ska göra när det kommer till digital marknadsföring. Även om det finns en liten avvikelse, har studier visat att mer än 60% av ett köpbeslut tas innan en kund ringer till ett företag.

Detta betyder att potentiella kunder baserar sitt beslut att jobba med din byrå utifrån din övergripande digitala närvaro.

Och det ska inte behöva sägas, men det är kritiskt att din byrå använder rätt verktyg för att skapa en bra användarupplevelse online.

Med tekniken som en integrerad del av vår vardag, lär vi oss snabbt att sålla i informationsflödet. Därför kan det för byråer inom branschen som effektivt vill samarbeta med kunder (och prospekts) vara en utmaning att nå ut.

Och när du kopplar det till vår förkortade koncentrationsförmåga, inser du snabbt att det krävs nya tankesätt för att marknadsföra din byrå i vår digitala tidsålder.

Tror du att pengarna du spenderar på annonsering kan komma till större nytta? frågade jag VD:n. Ja, det tror jag. Tycker du att vi ska boka ett konsultationsmöte och gå igenom några förbättringsförslag? Jo det är nog en bra idé, svarade VD:n.

Kundernas köpbeteenden har förändrats i dagens affärsklimat och vill du nå ut till kunder behöver du öka närvaron på webben. Överväg därför att använda dessa fem tips för hur du ska marknadsföra din byrå online.

Uppdatera din webbplats

Nuförtiden är det lätt att starta en webbplats och så snabbt som inom fem minuter har den kontakt med internet. Men att optimera den för UX (användarupplevelse) är fortfarande något många kämpar med.adobe-stat-state-of-content-oct-2015.jpg

Enligt Adobe säger 38% att de slutar engagera sig med en webbplats om innehållet eller layouten är oattraktiv. Ta därför en objektiv titt på din byrås webbplats och avgör om det är dags för en uppdatering.

akamai-stat-device-load-time.jpg

Go speed. Go Mobile. Mobila enheter står för två av tre minuter som spenderas online. Och oavsett enhet, förväntar sig minst 34% att en webbplats laddar på två sekunder eller mindre.

Vid en omdesign, ta hänsyn till att din webbplats är mobilvänlig och snabb.

Praktiska tips:

Din hemsida (huvudsidan) är den sida som får mest trafik. Optimera och designa den baserad på följande statistik om UX och användarbarhet:

  • 86% av besökarna som landar på din hemsida vill se information om dina produkter/tjänster
  • 64% av besökarna som landar på din hemsida vill se kontaktinformation om ditt företag
  • 52% som landar på din hemsida vill se ”om oss” information

Ta hänsyn till att tydligt förklara vad ditt företag handlar om, varför företaget existerar. Ha tydliga calls-to-action (knappar med direktion) som berättar för besökarna vad de förväntas göra när väl har landat på din hemsida.

Vilket kan vara att bläddra bland dina tjänster, lära sig mer om din byrå, läsa om kundreferenser, boka tid, osv.

Använd sociala medier effektivt

Även om många byråer har konton på sociala medier, används inte dessa plattformar för att effektivt marknadsföra sig.

Sociala medier är en plats där du bygger relationer och delar information som positionerar din byrå som en auktoritär källa om ämnen som är viktigt för kunder och prospekts.

Om du börjar engagera dig i sociala medier (vilket du bör göra), är det viktigt att du använder det som en del av din strategi och konsekvent publicerar och interagerar med dina följare. Det kan vara hjälpsamt att anlita någon och köra en workshop för att utveckla en social media strategi på din byrå.

Praktiska tips:

Sociala medier handlar om dialog. Om du använder dessa plattformar för att bara pusha ut information, kommer dina följare att sluta ”lyssna”.

  • Ge och ta. Tänk på att det är en konversation, inte ett reklamblad.
  • För bästa resultat, dela ut innehåll som dina följare kan tänka sig att dela vidare. Tänk på saker som inspirerar, fakta, statistik och tips.

Kom igång med e-postmarknadsföring

Alla kommunicerar med sina kunder via e-post, men de flesta nyttjar inte potentialen med e-postmarknadsföring. Varje dialog över e-post innehåller oftast frågor från dina kunder om hur man ska göra något och vad som är rätt eller fel.

Om du kopierar dessa dialoger och gör mindre korrigeringar är de perfekta att använda i ett sammanhang som ”veckans fråga” och sedan kommunicera det till dina prospekts och kunder.

Det du gör då är att bygga relation och utbilda, samtidigt som du är proaktiv och besvarar liknande frågor som andra kan ha.

Praktiska tips:

Det är vanligt och det du vill göra är att använda dig av ett program för att marknadsföra via e-post. Det förenklar arbetet och hjälper dig hålla koll på hur många som öppnar och klickar på dina e-postmeddelanden.

Och eftersom det är på din webbplats som prospekts och kunder engagerar sig, vill du undvika att skriva för långa e-postmeddelanden.

Ge istället en kort sammanfattning och intressant introduktion med en länk till ett blogginlägg där hela texten finns, för det är på din webbplats du kan uppmärksamma prospekts och kunder med mer och annat intressant innehåll.

Öka engagemanget i dina e-postutskick genom att informera om säsongsbetonade uppdateringar, exempelvis månader innan bokslutsdags och vad man bör tänka på som VD och/eller ägare.

Fokusera inte bara på redovisningsfrågor, skriv också om affärsstrategier och finanstips. Var kreativ och låt dig inte begränsas.

Optimera din byrå med lokal sök

Vill du att folk ska hitta din byrå när de söker online? Då är sökmotoroptimering (SEO) din lösning. SEO är processen för att maximera synligheten och trafiken till din webbplats genom att få den att hamna i topp för valda sökord i sökresultaten.

Men eftersom det kan vara utmanande att hålla sig uppdaterad med SEO grunder och vilka nyckeltal som är viktiga, outsourcar många detta arbete till marknadsföringsspecialister.

Om du gör samma sak, se till att den som hjälper dig har koll på branschen och kan hjälpa dig att ta hitta kunder genom att ta fram en buyer persona (köpprofil).

Det handlar inte bara om att bli hittad, det handlar om att bli hittad av rätt kunder som är mest gynnsamma för din byrå.

Praktiska tips:

Oavsett om du ger dig på SEO in-house eller inte, är lokala sökresultat en viktig del för sökmotoroptimering. Speciellt eftersom (med Stockholm som exempel) det är hård konkurrens med tusentals byråer samlade inom ett ”litet” område.

  • Registrera ditt företag med Google My Business för att öka din synlighet i Google sök.
  • Se till att den du anlitar har koll på din bransch för att hjälpa dig att ranka högt för relevanta sökord dina potentiella kunder använder.

Kom igång (och håll igång) med en företagsblogg

En blogg är en möjlighet för din byrå att bli en betrodd auktoritet och visa upp den samlade kunskapen – och insikterna du och dina kollegor besitter.

Genom att fokusera på ämnen som är relevant för prospekts och kunder kommer du att attrahera besökare och utveckla ett rykte för din byrå som en auktoritet för ämnen VD och bolagsägare tänker på.

Och en bonuseffekt – om det görs rätt, kommer ditt bloggande förbättra din sökmotoroptimering och du kommer att ranka högre på Google.

Praktiska tips:

Om du bestämmer dig för att komma igång med din företagsblogg (vilket du bör göra), tänk på att vara konsekvent. Sätt upp ett mål där du regelbundet publicerar inlägg.

En gång i veckan är realistiskt och resultatet blir 52st nya webbsidor på ett år. Och övertid fortsätter alla dessa sidor att driva trafik till din webbplats.

En framgångsrik blogg som hjälper dig att attrahera dina idealkunder blir av när du publicerar innehåll konsekvent, med kvalité och relevans som besökare kan lita på kommer ut regelbundet.  Precis som lokaltidningen dimper ner i brevlådan en gång i veckan.

Nu när vi tittar på alla dessa tips med ett helhetsperspektiv kan vi se en viktig röd tråd – mätbart och analytiskt.

I den takt som du justerar din byrås digitala marknadsföringsstrategi och skapar innehåll för dina kunder och prospekts, se till att du analyserar data.

Ett par grundläggande nyckeltal du vill mäta är:

  • Hur många öppnar dina e-postmeddelanden?
  • Hur många klickar på länkarna i dina e-postmeddelanden?
  • Hur mycket av trafiken till din webbplats står sökmotorer, sociala medier och e-postmarknadsföringen för?
  • Hur länge stannar besökarna på din webbplats? Hur många webbsidor besöker de innan de lämnar?
  • Det arbetet du lägger ner, får det dig att ranka högre på Google för de tjänster som din byrå erbjuder?

Allt detta är enklare än det låter och det du är ute efter är att få svar på vad som fungerar eller inte fungerar. Google Analytics och Google Search Console är gratisverktyg som är enkla att lägga till på din webbplats och kommer att besvara många av ovanstående frågor åt dig.

Sammanfattning

Genom att nyttja tekniken finns det enorma möjligheter för revisions- och redovisningsbyråer att skapa en bättre kundupplevelse och kapitalisera på det genom kundanskaffning.

Det vi pratar om, är allt ifrån din egen webbplats till molntjänster som skapar enkelhet i dina kunders vardag.

Känn inte begränsning bara för att du inte driver ett IT-bolag. Våga tänka tech.

Och var inte rädd för att be om hjälp. Oftast är begränsningen vår egen mentalitet med ett skevt perspektiv om att det är svårt och tidskrävande. När verkligheten snarare är, att det är enklare och går mycket snabbare än du tror.

Speciellt om du ber om hjälp.

Poängen är; det är en kontinuerlig process att hålla sig relevant i revisions- och redovisningsbranschen. Detsamma gäller för att hålla sig uppdaterad på marknadsföringsstrategier, och det är avgörande för att nå köpare i dagens affärsklimat.

Om du är öppen och lättrörlig nog att prioritera tekniken som en del av din marknadsföringsstrategi, kommer du att få en konkurrensfördel och bygga en grund för långsiktig tillväxt.

Boka strategimöte