Trenden visar en globalt uppåtgående kurva för termen inbound marketing.

Jämför vi med Sverige, not so much.

Trenddata globalt.

google-trend-inbound-marketing-global.jpg

Trenddata Sverige.

google-trend-inbound-marketing-sverige.jpg

Förutom topparna under 2012, 2014 och nu igen 2016, är intresset (vetskapen) i global jämförelse lågt i Sverige.

Inbound, som vi har skrivit om tidigare, har en datadriven helhetssyn till marknadsföring och kombinerar delarna content marketing, SEO, e-postmarknadsföring, lead nurturing och sociala medier.

Låt oss därför se hur inbound står sig mot content marketing och SEO.

google-trend-inbound-marketing-vs-seo-vs-content-marketing-sverige.jpg

Trenddata i Sverige. inbound (blå), content marketing (röd) och SEO (gul) som i jämförelse ligger oproportionellt mycket högre.

Och när vi jämför mot det stora landet i väst, där termen inbound marketing myntades.

google-trend-inbound-marketing-vs-seo-vs-content-marketing-usa.jpg

En liknande trend.

SEO toppar, och intressant nog, när HubSpot i sin årliga industrirapport State of Inbound ställde frågan "Vad är ert företags topprioriterade inbound projekt?", svarade 66% SEO.

hubspot-state-of-inbound-2016-top-prio.jpg

Sökmotoroptimering är viktigt. Det är en investering och inte en kostnad.

När potentiella kunder ger sig ut på webben och söker, letar de efter en lösning på deras problem och att hamna i topp hos Google på relevanta sökord gör skillnaden för om kunder hittar till dig eller inte.

Och om du har optimerat din webbplats för konvertering, ger det dig en massiv retur på din investering

Vad betyder det ”låga” intresset och är Inbound Marketing nödvändigt?

Det här är vad jag nyligen fick höra från en branschkollega;

”Inbound är något man måste uppleva. Inbound visar att du har en process och rutiner som du använder dig av”.

Vilket jag tycker var en bra förklaring.

Här är varför.

Inbound metoden är strategin som knyter ihop delarna content marketing, SEO, e-postmarknadsföring, lead nurturing och sociala medier - med din webbplats som den centrala hubben, för att sedan konvertera besökare till leads och leads till kunder.

Inbound är strategin anpassad för den digitala tidsåldern och på det sättet som moderna köpare vill bli sålda och marknadsförda till.

Inbound baseras på transparens. Att bygga förtroende. Att bygga relationer som vänder kunder till lojala fans för ditt varumärke. Inbound bygger på långsiktighet.

Detta har framgångsrika företag förstått som avsätter budgetar för att internt bygga ett helt team av inbound marknadsförare.

Svenska IT-konsultbolaget iStone är ett bra exempel på detta. Jag lyfter fram iStone som ett exempel, för att förutom att utbilda kunder och prospekts med content, använder de sig av inbound metoden för att attrahera nya talanger till företaget.

Och som vi vet, människor gör skillnaden. Speciellt när vi får spendera 80% av vår tid på 20% av aktiviteterna som ger högst retur på vår investerade tid.

warren-buffet-rikedom-utveckling.jpg

Men om något, så tar inbound tid.

Det kan liknas med att investera i aktier. I början händer det inte särskilt mycket, men när den magiska ränta-på-ränta effekten gör sitt jobb kan du se en exponentiell tillväxt. Och inbound, precis som med aktier, kräver att du börjar någonstans och sedan fortsätter att investera.

När jag lärde mig spela pokerspelet Texas Hold’em fick jag höra att ”it takes a minute to learn, but a lifetime to master”. Lite så är det med Inbound.

Låt oss därför ta en snabbkurs med tio enkla steg för att komma igång med inbound.

#1 Hur du utbildar dig inom Inbound Marketing

Inbound  marketing är en mångfacetterad marknadsföringsmetod och det tar tid att lära sig allting. Tack vare vänliga internetsjälar finns det många bra och kostnadsfria resurser.

En bra början är HubSpot’s inbound certifiering.

Med certifieringen får du bland annat lära dig inbound metoden, hur du kan optimera din webbplats för sök och anatomin kring leadsgenererande landningssidor.

Om du vill komma igång med inbound, ta en HubSpot Inbound Certification – det kostar inget, förutom tid :)

#2 Inbound kompetenser

Inbound är ett all-in engagemang och för att få en bra effekt måste du planera och verkställa en strategi som är rätt för ditt företag. Du kan antingen samarbeta med en byrå eller bygga ett eget team som bör bestå av följande roller:

  • Digital strateg
  • Content Manager
  • Designer
  • Webbutvecklare
  • Projektledare

#3 Prestation med nuvarande marknadsföringsstrategi

Innan du sätter igång med någon ny marknadsföringsplan, är det viktigt att ta hänsyn till din nuvarande prestation. Granska därför nuvarande strategi genom att svara på frågorna:

  • Vad är din nuvarande budget? (människor, konsulter, verktyg, osv)
  • Vilka marknadsföringstillgångar har du? (webbplats, innehåll, printmaterial, video, presentationer, osv)
  • Vilka aktiviteter utför du idag?
  • Vad är resultatet av aktiviteterna?

#4 Definiera marknadsföringsmål

Vad försöker du uppnå? Kom ihåg att vara SMART.

#5 Definiera buyer personas och köpresa

Förutom att veta varför du säljer det du gör, måste du veta vem det är du säljer till. Därför behöver du utveckla buyer personas för att förstå dina kunder och deras köpresa.

#6 Ha en marknadsföringsplan

När du har fastställ dina mål och nödvändiga resurser är det dags att utveckla din inbound strategi. Vilket kan inkludera följande delar:

Content strategi:

  • Vad är din unika värdeproposition?
  • Vilka nyckelord söker dina buyer personas på?
  • Hur ofta kommer du att blogga?
  • Vad för typ av innehåll behöver du skapa för att hjälpa dina personas genom deras köpresa?
  • Vilka sociala plattformar ska du vara aktiv på?

Konverteringsbana:

  • Hur ska du generera leads?
  • Vilka kampanjerbjudanden ska du ha för att attrahera nya kunder? (hur ska du konvertera dina prospekts från leads till kunder?)
  • Hur kommer din konverteringsbana att se ut? (calls-to-action, formulär, landningssidor, e-post, osv)

Systeminvesteringar:

  • Vilket marketing automation system behöver du?
  • Vilket CRM system behöver du?
  • Vilket publiceringsverktyg (CMS) behöver du?

#7 Bygga en optimerad webbplats

Din webbplats är i centrum för alla dina inbound och leadsgenererande insatser. När du bygger en optimerad webbplats behöver du ta hänsyn till marknadsföringsplanen och dina SMARTA-mål.

En optimerad webbplats bör ha/vara:

#8 Verkställa content strategin

Time for action.

Nu börjar du skapa och publicera innehåll för att visa att du har en åsikt, att du är en expert inom ditt område och för att bygga förtroende tidigt i dina potentiella kunders köpresa.

Med en optimerad webbplats, definierade buyer personas och genom att du har förstått köpresan, skapar du relevans. Det gillar sökmotorerna. De börjar se dig som en vän och rankar dig högt för dina nyckeltermer.

Att verkställa en content strategi inkluderar vanligtvis följande:

  • En rekommendation. Blogga 1-2 gånger i veckan första tre månaderna. Därefter kan du utvärdera resultaten och revidera frekvensen utifrån utfall gentemot uppsatta mål.
  • Engagera dig i sociala medier genom att kommentera, dela värdefullt och intressant innehåll, både som du själv har skapat men även från andra.
  • Outreach – att nå ut till en större publik. Det gör du genom att gästblogga på industripublikationer, ställa upp på poddar och webinars.

#9 Marknadsföra content

Du har ansträngt dig för att skapa och publicera innehåll, men det är du inte ensam om. Inbound är marknadsföring och för att nå ut behöver du därför marknadsföra ditt innehåll.

Det betyder att:

  • Länka ditt innehåll i sociala medier
  • Göra det enkelt för andra att dela ditt innehåll genom att ha sociala delaknappar
  • Dela ditt innehåll på relevanta forum
  • Nå ut till och nämna inflytelserika personer
  • E-posta de som har anmält sig till din e-postlista.
  • Med koll på dina nyckelord, beroende på din strategi och eftersom du vet vilka dina buyer personas är, kan du överväga att köra välriktad annonsering i sökmotorer och sociala medier för att snabbt nå ut till kvalificerade prospekts.

#10 Utvärdera dina framsteg. Analysera och testa

Vad fungerar med din inbound strategi? Och ännu viktigare, vad fungerar inte? Eftersom inbound är datadriven marknadsföring betyder det att allting är mätbart.

Ett par saker du alltid vill mäta, analysera och förbättra är:

  • Trafik till din webbplats
  • Antal konverteringar (prospekt till leads – leads till kunder)
  • Antal klick och öppningar i e-post
  • Engagemangsnivå i sociala medier (exempelvis, hur många du når ut till)

Verktyg du kan använda och som förenklar ditt arbete:

  • För marketing automation, CRM, monitorering i sociala medier, e-postmarknadsföring, webbplats och mycket mer: Hubspot
  • För värmekartor, kundundersökningar, frågeformulär och mycket mer: Hotjar
  • För ett omfattande analysverktyg med inblick i hur dina besökare använder din webbplats och hur de hittar till dig: Google Analytics
  • Användarbaserad research/test: UserTesting 

Sammanfattning

Det kan vara mycket att göra, men alla kan göra det. Tricket är att börja metodiskt och ha en process att följa.

Om du tror att inbound marketing är rätt för dig och ditt företag, utvärdera om det finns saker du lägger tid på idag som inte ger de resultat du vill ha, för att istället med små enkla steg börja med inbound.

ROI på inbound kommer genom att vara konsekvent och att tänka långsiktigt.

Lär dig mer